Kvam: Strandadalen med stølstur til Kytingen (19.05.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Skogasel (110m)
Endpoint Skogasel (110m)
Visits of other PBEs Kytingen (376m) 19.05.2020 13:26
Strandadalen bomveg (85m) 19.05.2020 13:27

Måtte gjøre om planene jeg hadde med hytteturen denne gangen da jeg var uheldig med et hageredskap og måtte innom den lokale avdelingen som lapper og plastrer de som ikke klarer å håndtere skarpe gjenstander. Skiene ble plassert vekk og det ble en fottur i Strandadalen og for å få litt bakke ble det også en stølstur til Kytingen. Et flott stølsområde med velholdte stølshus som om noen dager blir omkranset av frodige gressbakker. Fulgte stien litt lengre opp der det er stideling som er markert med en stor varde og en vindpil. Fint utsiktspunkt ned mot kirken i Strandebarm. Tok stien ned igjen til stølen der jeg valgte en annen rute ned. Dette var ikke sti men en ryddet ATV og snøskoter rute som var stedvis av det bløte slaget. Lengre nede kom jeg inn på traktorvei som munnet ut i gården Skogasel. Denne traseen ned brukes trolig mest om vinteren og beste sommer trasse er opp turen min.

Stølene på Kytingen
Varde med vindpil på et utsiktspunkt og stideling et stykke ovenfor stølen
Øvre del av ruten som jeg fulgte ned
Lengre nede mer traktorvei.