Svarttjernshøgda (17.05.2020)

Written by Pedagogen67 (Kjell Eivind Anderdal) GSM

Ascents Svarttjernshøgda (716m) 17.05.2020

Har vært på Svarttjernshøgda mange ganger tidligere, men har stolt på at toppunktet har vært ved tårnet. Det er det altså ikke. Triggerbolten står noen meter lenger nord på fast fjell. Har vært der nå. :-)

Tidligere har jeg gått til Svarttjernshøgda fra Ølja. I dag var veien inn dit stengt grunnet teleløsning. Parkerte derfor ved Tverrsjøstallen og gikk stien derfra. Flere stivalg her, men greit nok å finne den rette. Jevn og god stigning hele veien, og med meget behagelig tempo nådde vi toppen etter 40 min. Fremdeles en halvtime igjen til kokken ble 13 og det skulle synges nasjonalsang.

Vi spiste og slappet av på toppen, og like før klokken 13 dukket det opp et annet par som også så for seg å synge nasjonalsangen klokken 13. Akkurat klokken 13 (som resten av nasjonen) stod vi i tårnet på toppen. Undertegnede på kornett, og de tre andre med den stemmen de hadde og gjennomførte et vers av "Ja vi elsker". En hyggelig "vri" på feiringen i denne koronatiden. Ned igjen samme vei. Totalt med lang og god pause på toppen, 2 timer og 10 min.