Bringen (16.05.2020)

Written by Pedagogen67 (Kjell Eivind Anderdal) GSM

Ascents Bringen (995m) 16.05.2020

Mellomsesong i Vassfaret. Kjørte E16 til Nes i Ådalen, og deretter innover Hedalen. Forbi bommen (70,-) retning Nesbyen til Reset. Svingte av mot Strøen og Fønhuskoia. Her med ny bomavgift (60,-) Grunnet teleløsning fikk vi ikke kjørt lenger enn til Godvatnet. Koblet fjellskiene på sekken og trasket videre innover mot Strøen. Like etter Strøsdammen tok vi på ski, men rundt neste sving var det barmark igjen. Fortsatte på samme viset innover. Hadde vært bedre med sykkel. Etter snaue 9 km fra bilen gikk vi av veien og oppover i Feselskardet. Bratt og kronglete, men helt overkommelig å komme seg opp. Heldigvis har det vært godt med nattefrost den siste tiden, så skaren på toppen bar oss. Godt var det, for skiene stod igjen i bunnen av Feselskardet. Sur og kald vind på toppunktet, men utsynet forsvarer sin tittel som kremtopp. Ned igjen samme vei. Det ble en lang "transportetappe" tilbake til bilen.

Denne turen er å anbefale til litt senere på året. Selv med muligheten til å kjøre helt inn til Strøsdammen vil jeg anbefale å ta med sykkelen på denne turen. Med kjøring til Strøsdammen, sykling til Feselskardet og restren på bena antar jeg at hele turen er unnagjort på godt under 3 timer. Vi brukte bortimot 5,5 med 20 minutters spisepause.