Vardehøgda, Hasleråsen ... - Nes/Eidsvoll/Ullensaker (15.05.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Amundsbråtan p-plass (288m)
Endpoint Amundsbråtan p-plass (288m)
Ascents Vardehøgda (360m) 15.05.2020 14:45
Hasleråsen (348m) 15.05.2020 15:45
Kopperudtoppen (313m) 15.05.2020 16:15
Visits of other PBEs Brattstupvegen bomavgift (206m) 15.05.2020 14:03
Amundsbråtan p-plass (288m) 15.05.2020 14:24

Noe utrygt vær denne dagen også. Og fremdeles nedbør i form av snø og hagl i høyden, men det var ikke ventet mye nedbør der bygene traff. Noen lette dråper møtte frontruta på bilen da jeg kjørte nordover fra Oslo. Da jeg rullet nordover langs elva Vorma på fylkesvei 1574, var det blitt oppholdsvær igjen. Like etter passering gården Nordre Sandåker svingte jeg av fylkesveien og inn på Brattstupvegen. Dette er en bomvei, og avgiften betales med SMS (kr 50) der veien går over et jorde.

Her betales avgiften for å kjøre videre på Brattstupvegen.

Fin og jevn grusvei til parkeringsplassen på Amundsbråtan. Her var det skiltet til Vardehøgda (360), og til mange andre steder.

Amundsbråtan parkeringsplass.
På Amundsbråtan er det skiltet til flere steder. Kun 1.6 kilometer til Vardehøgda (360) herfra.

På godt merket og fin sti tok det meg kun 20 minutter å nå toppen av Vardehøgda (360). Jeg la fra meg sekken på piknikbordet, og tok en tur opp i utsiktstårnet.

Utsiktstårnet på Vardehøgda (360).
På toppen av Vardehøgda (360).
Utsikt mot nordvest fra tårnet på Vardehøgda.
Mot sørvest fra utsiktstårnet på Vardehøgda. Åsen nærmest i bakgrunnen er Hasleråsen.

Etter turen opp i utsiktstårnet og en liten drikkepause, skulle jeg videre mot Hasleråsen (348). Jeg forventet å måtte gå i terrenget mot den, men da det var skiltet til Hasleråsen og det gikk en sti ned på nordsiden av Vardehøgda (360), satset jeg på å fortsette på den stien. Stien svingte ganske fort mot sør, og delte seg. Her satset jeg på den som gikk mot høyre, mot nordvest. Den andre fortsatte sørover.

Det så lyst ut en liten stund, men da stien jeg fulgte dreide mer mot nord og ikke så ut til å gå mer i retning Hasleråsen, ga jeg opp og vandret ut i terrenget. Stien dukket etter hvert opp igjen, men dreide nok en gang for mye nordover. Nå måtte jeg bare snu om, og gikk ned en gammel traktorvei til dalsøkket nord for Svintjenn. Derfra kom jeg snart til Svangerudvegen etter å ha krysset et par bekker.

Denne grusveien fulgte jeg nesten 150 meter, til en sti som ifølge kartet skulle ta av og gå oppover mot Hasleråsen. Denne "stien" viste seg å være en gjengrodd traktorvei. Det var ikke lenge jeg fulgte den innen jeg bare vandret ut i terrenget igjen. Her var det fullvoksen og mørk granskog, og lite kratt på bakken, så greit å gå i skogen her.

Snart kom jeg ut i et hogstfelt som gikk oppover et søkk. Her var det antydninger til sti eller et tråkk.

Søkket og hogstfeltet jeg fulgte oppover mot Hasleråsen (348).

Jeg kom opp på nordryggen på Hasleråsen og skulle følge denne til toppunktet. Men der så jeg en stor og bred sti nede i vestsiden. Hvor denne stien kommer fra vet jeg ikke, men den passerte like nedenfor toppen og fortsatte videre mot sør. En avstikker gikk også opp mot toppen av Hasleråsen (348), hvor det det var en gapahuk og et bord med sittebenker. Også her var det et høyt utsiktstårn. Jeg gikk rett bort til selve toppunktet, som var noen meter lengre sør.

Godt tilrettelagt her på Hasleråsen (348).

Fra Hasleråsen (348) gikk jeg ned på denne brede stien og fulgte den et stykke sørover.

Stien som går forbi toppen av Hasleråsen (348) må være mye brukt. Her er jeg sør for toppen.

Problemet med denne gode stien var at den bare gikk nedover mot sør. Jeg ville holde høyden mest mulig, og måtte til slutt forlate stien og rusle ut i terrenget igjen. Nå kom jeg inn i noe mer uveisomt skogsterreng. Jeg gikk over en liten rygg og nådde et flatere landskap ved Ålborgmyra.

Jeg hadde startet turen i Nes kommune og vandret inn i Eidsvoll. Nå gikk jeg inn i en tredje kommune, Ullensaker. Her rett over kommunegrensa lå attpåtil høyeste punkt i Ullensaker, så da tok jeg selvsagt turen oppom dette. Det var ikke akkurat noen voldsom omvei, og kun 13-14 høydemeter. På denne kommunetoppen var det hogd, så utsikten var overraskende god. Det var satt opp et skilt her som fortalte at denne høyden bærer navnet Kopperudtoppen (313 moh).

Ca 30 meter fra selve toppunktet på Kopperudtoppen (313) står dette skiltet.
God utsikt fra toppen av Ullensaker.

Idet jeg skulle forlate Kopperudtoppen, begynte det å hagle. Etter 5 minutter gikk det heldigvis over, og det forble oppholdsvær resten av turen, og resten av dagen.

Nå var bilen og parkeringsplassen neste mål. På denne siste etappen var det mye flatt terreng. Etter å ha gått ned fra Kopperudtoppen (313), fikk jeg først litt vandring i skogen over stedvis myrete terreng. Deretter prøvde jeg å finne en traktorvei som ifølge kartet skulle gå til skogsbilveien nord for Ålborgseter. Denne traktorveien var nærmest umulig å se i starten. Her var det mye småskog, og trærne sto ganske tett. Jeg kavet meg gjennom skogen et stykke, og så dukket noen gamle traktorspor opp. Deretter greit bort til jeg sto litt nord for Ålborgseter.

På kartet var det ikke tegnet inn noen stier fra veien jeg nå sto på og østover dit jeg skulle. Heldigvis finnes det derimot langt flere stier enn hva kartet viser... Jeg ruslet noen få meter nordover på skogsbilveien, og vips, der tok det av en sti til høyre (mot øst) hvor det bl.a. var skiltet mot Vardehøgda:

Fra skogsbilveien like nord for Ålborgseter går det sti østover til bl.a. Vardehøgda (360), og i tillegg til parkeringen på Amundsbråtan.

Stien tok meg forbi noen småmyrer og bort til dalen hvor kommunegrensa mellom Eidsvoll og Nes går. Vått nede i denne lille dalen, men det var lagt ut klopper her. Deretter oppover et lite stykke og forbi et myrområde, og så var jeg i stikrysset hvor jeg hadde vært på starten av turen. Da tok jeg nordover mot Vardehøgda (360), mens nå fortsatte jeg østover til Amundsbråtan.

Jeg hivde turutstyret i bilen og kjørte videre til den andre turen jeg hadde planlagt denne ettermiddagen, som var Risberget (612) i Eidsvoll kommune.