Taraldrudåsen og Sørøst for Taraldrudåsen (14.05.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point v bom Tveitåsen (98m)
Endpoint v bom Tveitåsen (98m)
Ascents Taraldrudåsen (225m) 14.05.2020 14:03
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 14.05.2020 14:31

Taraldrudåsen og Sørøst for Taraldrudåsen

Kommunetoppene i Våler og Skiptvet

Kommunetopper i Viken fylkeskommune

Tore var med på tur i dag. Vi parkerte nederst ved bommen i Tveitåsen, og spaserte opp til hyttefeltet. Fra nærmeste punkt på veien var det 400 meter til toppen av Taraldrudåsen. Dette strekket var dominert av et digert hogstfelt, og det var bare 120 meter igjen til toppen da vi hadde krysset det. Flagg og et høyt men spinkelt og gebrekkelig tårn på toppen som vi ikke prøvde oss på.

Deretter startet herlighetene, nydelig barnålssti som ledet oss rett til neste topp - Sørøst for Taraldrudåsen. Stien fortsatte videre, men var ikke på kartet. Vi tok en sjanse på at stisystemene var fornuftige, og fortsatte videre. Et stykke var det merket med røde bånd i trærne, og deretter turkise bånd. Det var relativt logisk hva vi burde velge i stikryssene. Flotte stier som etterhvert ble ca 3m brede traseer gjennom skogen og langs en flott mosegrodd bekk. Vi kom ut ca 600 meter fra bilen på en grusvei.

Langetjern

Vi kom også forbi husmannsplassen Sandås, hvor følgende informasjon sto på plakat til vitne om en annen tid og et hardt liv:

Husmannsplass under gnr. 123 Langerød
Vi kjenner bare 2 husmannsfamilier som har drevet denne plassen.

Den første av dem var Johannes Hansen, f. 1780, og kona Marte Tokilsdatter, f. 1795. De var husfolk på Langerød fra 1821 og noen år videre, og vi regner med at de var her på Sandås. Johannes og Marte hadde 6 barn, hvorav bare 3 vokste opp.

Den andre husmannen vi kjenner, var Peder Evensen, f. 1808. Han var gift med Marthe Larsdatter, f. 1811. De kom til Sandås i 1837 og hadde plassen på livstid. De hadde i alt 8 barn, 3 døde tidlig. Peder døde i 1856, 48 år gammel.

I dette tidsbilde fra Folketellingen 1865 ser vi enken og barna da:
Marthe Larsdatter, 53 Vaaler, Husmoder, enke, Husmand m. jord
Lars Pedersen, 26 Vaaler, hendes Søn, hjelper m. bruget
Ellen S. Pedersdatter, 13 Vaaler, hendes Datter

Dette året 1865 hadde de 1 ku på plassen og sådde 1/8 tønne bygg, 1 tønne havre og satte 1 1/2 tønner poteter.

Marthe ble boende til 1873, da flyttet hun til sønnen Lars i Glemmen.
Etter henne overtok Syver Andersen for noen år.

Våler Bygdebok, Gårdshistorie for Svinndal, del 2, Side 334 www.kulturminnekart.no