Haglvær på Hølands varde i Aurskog-Høland (12.05.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point NV for Fallet (200m)
Endpoint NV for Fallet (200m)
Ascents Hølands varde (353m) 12.05.2020 12:51

Mye bygevær på Østlandet denne tirsdagen, men ikke med nedbør i form av regn. Selv om vi nå var godt ut i mai, var det stort sett hvitt det som dalte ned der bygene traff. Heldigvis var det mest som hagl. Snø er liksom hakket verre på denne tiden av året.

Sola tittet for så vidt frem innimellom da jeg kjørte forbi Lillestrøm og Fetsund. Sørover langs østsiden av den store innsjøen Øyeren kjørte jeg etter hvert inn gråere vær. Da jeg rullet østover på fylkesvei 1284 (Grorudfjellet) haglet det ganske så tett. Temperaturen sank til 2 plussgrader, og det la seg så vidt i veibanen. Og nå kjører man jo stort sett rundt med sommerdekk...

Heldigvis ga nedbøren seg (midlertidig) da jeg fortsatte nordover gjennom Dalsroa. Nå på grusvei, som akkurat nå ble vedlikeholdt av en traktor med skrape. Jeg lå bak denne noen minutter før den kom til en avkjøring og fikk sluppet meg forbi. Til slutt parkerte jeg på en bred veiskulder litt etter at jeg passerte gården Fallet, ved krysset hvor grusveien mot Hølands varde tar av.

Parkering langs grusveien Nedre Dalsroen. Gården Fallet kan skimtes bakerst der veien forsvinner.

Hølands varde (353) er en lett topp å bestige. Man trenger knapt å gå i terrenget på denne turen.

Først vandret jeg på grusveien som er stengt med bom. I stigningen opp mot Posttjennmyrene satte nedbøren inn igjen, nå i form av snø. Da jeg var ved veiens foreløpige ende sør på myra, økte nedbøren på.

Det snør, det snør... Ved den gamle veiens slutt ser en ny vei dagens lys.

Her sør på myra hvor grusveien sluttet, skulle jeg liksom fortsette på en gammel traktorvei ifølge kartet. Men slik var det ikke nå lenger, for der hvor traktorveien skulle gått, var det nå anlagt ny vei.

Så da fortsatte jeg på denne nye veien oppover neste stigning. Da det begynte å flate ut på bakketoppen, møtte jeg et par anleggsmaskiner. Den nyanlagte veien så (heldigvis) ikke ut til å gå i retning Hølands varde, men gikk mer mot nordøst. Jeg forlot derfor denne og fant igjen den gamle traktorveien. Den går heller ikke mot toppen, men det gjorde derimot en liten sti som dukket opp. Fra de gamle traktorsporene fulgte jeg nå denne stien det siste stykket bort til Hølands varde (353). Idet jeg nærmet meg toppen, satte det inn med et skikkelig haglvær slik at det ganske fort ble hvitt i lyngen.

Det hagler tett idet jeg nærmer meg Hølands varde (353).
På Hølands varde (353).

Det ble ingen lang pause på toppen i dette været. Hadde vel ikke blitt så mye lengre uansett, da men... På returen gikk jeg ned til Vardetjenn og fulgte sørbredden av dette.

Vardetjenn.

Fra tjernet var det ikke langt bort til den nyanlagte veien. Det var ikke mye utsikt å få under denne turen, og det var nok her idet jeg nådde veien igjen at jeg fikk det beste utsynet:

Muligens turens beste utsikt fikk jeg her, mot Nordre Minjarudkollen (338).

Vel tilbake på veien, var det bare å strene avgårde på denne og ned til bilen igjen. Dette var en av de mest lettgåtte turene jeg har hatt på en stund.