Hyttetufter nord for Løvstakken (11.05.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Krohnegården p-plass (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Ravnefjellet (300m) 11.05.2020 18:56
Visits of other PBEs Krohnegården p-plass (160m) 11.05.2020 17:09
Fossen (200m) 11.05.2020 17:12
Fjellheim (tuft), Løvstakken (286m) 11.05.2020 17:40
Vardheim (tuft) (322m) 11.05.2020 17:55
Kveldsol (tuft), Løvstakken (251m) 11.05.2020 18:32
Solhaug (tuft), Løvstakken (271m) 11.05.2020 18:40

Ettermiddagstur til Løvstakken for å lete etter steder det har stått hytter nevnt i boken Bergensernes Fjellverden II (1988). Astrid og jeg parkerte på Krohnegården p-plass og fulgte den vanlige, meget velbrukte stien opp til det flate partiet og myrområdet 275 moh. Stedene der tuftene lå ble oppsøkt på bakgrunn av kart og beskrivelser i boken.

Det første stedet vi ville lokalisere var tuftene etter

Fjellheim
Denne hytten, som også ble kalt for Skomakerhytten, er omtalt på side 321-2 i BFII. Hytten ble bygget i 1920-årene av en skomaker fra Sandviken som hadde verksted i Solheimsviken. Den ble overtatt av Krohnviken Idrettslag i 1938, ble ramponert i 1940 og ble antagelig revet omkring 1945. Etter å ha lett litt i terrenget ned ved myrområdet gikk vi opp den vanlige stien mot Løvstakken.
Her kom mer en rett på en oppmurt terrasse på venstre hånd kloss inntil stien. Muren mot nord er bygd av ganske store steiner og er ca. 10 m lang. Mot øst er det en godt definert fordypning i terrenget som kan ha vært en brønn eller sted for en utedo. Vi fant ingen bygningsrester. Flaten sør for muren er stor nok for en hytte, men påfallende vått, nesten som et myrområde. GPS 32V 297000 6698110. Vi var litt usikre på om dette er tomten der Fjellheim lå, men stedet stemmer med plassering og høyde på kartet.

Den oppmurte terrassen som kan være der Fjellheim sto fra 1920-1945. Turstien går kloss i tuften
Muren øst for stien
Folk på stien opp mot Løvstakken
Fordypning i terrenget mot øst inn mot en bergvegg
Utsikt mot NNØ fra tuften

Vi fulgte så ryggen øst for den vanlige stien opptil stedet der vi hadde lokalisert tuftene etter Vardheim 10. mai. Nå fant vi rester etter en grunnmur nede på flaten der hytten antagelig sto og en overgrodd steintrapp som har ført ned til stedet fra nord. Ingen spor etter flaggstang.

Astrid ved den tilgrodde steintrappen ned til Vardheim
Utsikt fra Vardheim mot Løvstakken idet en snøbyge kommer inn!

I ettertid har vi funnet bekreftelse på at Vardheim (tuft) og Fjellheim (tuft), Løvstakken er rett plassert i en artikkel i bladet Fyllingsdølen nr. 1/2013 side 13 av Bjarte Breistein

Neste post var søk etter stedet der hytten Fagerheim (tuft), Løvstakken en gang sto. Vi lette en del rundt i terrenget NØ for Fjellheim uten å finne noe interessant denne gangen (se rapport av 14. mai 20120).

Fortsatte etterhvert nordover langs tydelig sti på vestsiden av den markerte sørvestre delen av Liafjellet nord for Løvstakken. Der fant vi en oppmuring som vi mener må være stedet der Kveldsol lå. GPS 32V 296975 6698420, 251 moh. Stedet ligger på en flate kloss inntil fjellet med et myrområde og rennende bekk på vestsiden. Det er laget en lang oppmuring mot myren som definerer tuften.

Oppmuringen for Kveldsol sett fra sør
En annen oppmuring inn mot fjellet, delvis skjult av trevelt
Tuften til Kveldsol sett fra vest

Kveldsol (tuft), Løvstakken er kort omtalt på side 320 i BF II. Den lå i Hyttedalen og ble brukt av folk fra Krohnviken. Det skal ha vært en plen på østsiden av hytten og en elvesenkning med brønn tette ved hytten. Beskrivelsen passer i hvert fall delvis med tuften vi fant (plass til plen mot sør og rennende vann).

Fra Kveldsol gikk vi i oppover i terrenget mot SSV. Der støtte vi på et flott, oppmurt område som vi regner med må være stedet der hytten Solhaug har stått.

Steinmur mot nord der Solhaug sto
Mur mot sør
Sør-østre hjørne av tuften.

Solhaug er omtalt på side 320 i BFII som "en av de minste hyttene i Løvstakk-området". Dette harmonerer ikke helt med den store , oppmurte tuften vi fant. Eierne var folk fra Krohnviken (Michael Krohns gate). Ukjent når den ble bygget og forsvant. Det store, flate området er begrenset av fine steinmurer mot sør, øst og nord. Lengden på området er ca 9 m i Ø-V retning og 20 m N-S. Mot vest er det en avrundet mur inn mot terrenget. Antagelig var det i forkant av denne muren hytten lå, noe som stemmer godt med et foto på side 321 i BF II.

Godt fornøyd med dagens "fangst" la vi turen oppom Ravnefjellet før vi returnerte til bilen via en lite brukt men helt OK sti nord for det vanlige stitråkket fra Krohnegården.