Bukkehøe (09.05.2020)

Written by preidst (Per-Roger)

Ascents Bukkehøe (2,314m) 09.05.2020

Planen for helgen var Turtagrø og bestigning av Dyrhaugstind sammen med opbakkom (Ole Petter Bakkom). Vel avgårde fikk vi beskjed om at Sognefjellsveien var stengt for helgen, så vi måtte replanlegge raskt. Vi ble enige om å kjøre til Geitsætre i Leirdalen å derfra ha flere topp-muligheter. Vi ringte Leirvassbu, som alltid er behjelpelige, og fikk bekreftet at veien inn til Geitsætre var åpen. Ved Geitsætre har man flest muligheter om man camper nær veien, og vi kunne derfor handle inn til litt mer komfort, enn om vi skulle dratt pulken langt inn i Ringsdalen.
Vel framme var været skiftende, men det var ikke meldt mer enn et par minusgrader på det kaldeste for helgen. Camp ble rigget, og vi var ikke alene der oppe. Ca 10 andre biler og telt kunne vi telle. Vi bestemte oss for å prøve å komme opp på Bukkehøe neste dag, om vinden ikke ble for drøy.
Vi la avgårde kl 0900 neste morgen. Været var fortsatt skiftende. Innover Illåskardet gikk det effektivt på skaren, som hadde fått et lite snødryss på toppen. Vi krysset skardet og gikk rett opp mot kanten av breen sør for Tunga. Vi måtte på med stegjern/skarejern for å komme opp det bratteste partiet mot breen. oppe på breen ble det mere vær, og sikten ble dårlig. Vi fulgte kanten av breen innover helt til vi kom til kanten ned mot Illåbrean. Det gikk greit herfra og opp til toppen, men vi var litt bekymret for nedkjøringen, ettersom sikten var svært dårlig. Vi karret oss ned til breen, hvor vi kunne sette opp farten. Fra breen og ned mot Illåskardet var sikten bedre og vi hadde det gøy på skaren ned. Et stykke ned fant vi et sammenhengende snøfelt vi kunne følge innover skardet, for å få mest mulig høyde på vei ut. Nå begynte det å bli folksomt innover skardet, Noen med samme mål som oss, noen bare på matpakketur. Her var været bedre igjen, og vi fikk en fantastisk nedkjøring tilbake til camp, med 5-10 cm pudder oppå skaren.