Blåfjellet og Vardefjellet (10.05.2020)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Blåfjellet (512m) 10.05.2020
Vardefjellet 513 m i Masfjorden (513m) 10.05.2020

Fin, men vindfull ettermiddag i Masfjordfjellene. Startet ved gården ved enden av Kvingevatnet. Så ingen personer jeg kunne spørre om parkering, men det føltes naturlig å stå i en liten gruslomme nedenfor oppkjørselen til gården. Rotet litt med å finne stien i begynnelsen da jeg tydeligvis valgte feil grind inn mot et beiteområdet, men fant den etter hvert (ned-sporet følger stien hele veien). Fulgte stien helt til den begynner å gå ned mot Øvste Kvingedalssetret, og så offpist i greit terreng mot toppen av Blåfjellet. To distinkte punkter her som var vanskelig å skille fra hverandre høydemessig.

På vei inn langs Kvingevatnet
Utsikt fra Blåfjell

Neste topp på programmet var Vardefjellet og da hadde jeg valget mellom å ta bilen rundt på nordsiden for å få en enkel ankomst med skogsvei og sti langt opp på fjellet eller å ta en lengre offpist-variant fra der jeg var, i tilsynelatende ganske buskete terreng. For å minimere tid i bil gikk jeg for sistnevnte alternativ, noe som viste seg å være bedre enn fryktet. Fant en rekke med småvarder jeg klarte å følge til Båthaugtjørna. Deretter et stykke med litt mer myr og brake for å komme opp Torskarhøyen, men ikke så ille. Derfra var det greit terreng bort til Vardefjellet. Flere jevnhøye topper bortover denne ryggen, men ganske trygg på at nålen er riktig plassert, både visuelt og ved å sjekke 1m-koter på Norgeskart.

En pussig mur i nærheten av Torskarhøyen