Løvstakken (10.05.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Krohnegården p-plass (178m)
Endpoint Samme (178m)
Ascents Løvstakken (477m) 10.05.2020 11:48
Visits of other PBEs Krohnegården p-plass (160m) 10.05.2020 10:27
Vardheim (tuft) (322m) 10.05.2020 11:10

Familietur med Liv Synnøve og Synnøve til Løvstakken med innlagt, lite søk etter hytteruiner. Start fra Krohnegård der det myldret av folk, hunder og biler. Vi fulgte den vanlige stien oppover, men tok av mot høyre på en mindre tydelig sti på ca. 220 moh. Der ute i terrenget SSØ for stien hadde jeg identifisert en merkelig, J-formet struktur på Norgeskart og flyfoto fra 1951. Dette viste seg å være en lang oppmuring på ca. 20 m og høyde på vel 3 m. Det så på ingen måte ut som en hyttetomt, minnet mer om noe som kan ha vært brukt i forbindelse med en skytebane, sannsynligvis en skiveanvisergrav. GPS 32V 296900 6697830 høyde 235 moh.

Vi fortsatte letingen etter tufter på høyre side av stien uten å finne noe sikkert før vi var oppe på det flatere området etter "klyvepartiet". Her fikk jeg først øye på en overgrodd, ca. 4 m lang oppmuring på en flate med utsikt vestover (GPS 32V 296991 6697923 h. 240. Litt lenger øst nede i en grop i terrenget oppdaget jeg så oppmuringer på stedet der hytten Vardheim sannsynligvis sto. GPS 32V 297040 6697950 322 moh.

På denne flaten har antagelig hytten Vardheim stått med fri utsikt mot toppen av Løvstakken. Et gammelt travelt dominerer på lokaliteten. Noen seljetrær står der fortsatt!
Oppmuringer mot nord nærmest stien
Oppmuringer litt lenger ned mot sør

Hytten må ha ligget på en flate med oppmuringer i terrenget både mot nord og sør. Et sted fant vi en gjennomrustet gjerdestolpe.

Vardheim (tuft) er omtalt i Bergensernes Fjellverden II (BFII) på sidene 305-6, 319 samt på kart og i tabell side 413. Den ble oppført i 1920-årene og brent ned på ukjent tidspunkt før 1988.
I følge omtalen i BFII lå hytten lengst mot syd av hyttene på Løvstakken med "selveste Løvstakk-toppen som dominerende nabo". Høyde på kart 230 moh som stemmer med dette stedet. Hytten sto på en lun og trang hylle, noe som også passer godt med denne lokaliteten. Den "var bygget i tre på løse steiner som var pent oppmuret". I 1988 var det kun murene og et par seljetrær som rådde grunnen. Seljetrærne vises fortsatt på bildet over.

Ellers ble det ikke så mye tid til leting denne dagen. Vi får ta oss en ny tur senere!