Skavdalsfjellet fra Søylen (10.05.2020)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Søylen (72m)
Endpoint Søylen (31m)
Ascents Søre Skavdalsfjellet (419m) 10.05.2020

Skavdalsfjellet fra Søylen

Det går smått fremover på Bergen pf. 100. Dette er vel den mest utilgjengelige av de toppene jeg har igjen. Fant ut at korteste og greieste rute trolig ville være fra Søylen. Her går forøvrig en av etappene til Jubileumsstien, Bergen på Langs.

Etter å ha kjørt noen ganger frem og tilbake så fant jeg en lomme hvor det var plass til bilen. Gikk til fots tilbake mot stistart. Først på traktorvei opp gjennom skogen og deretter over på sti langs elven som renner fra Furedalsvatnet.

Jeg fant ingen tydelig sti oppover mot Skavdalsfjellet, men det gikk en blanding av tråkk og gamle tegn på en sti. Jeg kom flere plasser over små varder og rød merker på bergene oppover, så det har nok vært en sti her en gang i tiden. Ruten jeg valgte oppover var litt tørrere og bedre enn den jeg gikk nedover.

Liten varde i nærheten av toppen på Skavdalsfjellet
Liten varde med rødmaling på toppen