Tarløysa - the waiting game. (10.05.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Nysetra (404m)
Ascents Tarløysa (1,086m) 10.05.2020 12:49
Nattas nysnø inviterer til tur.

- Skiftende vær og fint føre.

En kjølig værtype med nysnø. Skiftende vær med byger. En fin dag for en tur på Tarløysa tenkte vi.
Starta fra Nysetra i sol og vindstille, sommertemperatur oppover flatene mot henget. Men på få minutter var det vintertemperatur med vind, tåke og etter hvert nedbør. Navigerte oss omsider til topps. Der blei det matpause og klargjøring i sakte tempo til byga var over. Det sprakk opp og vi la kursen ned Vestflanken. Finest kjøring ned til skogrensa, så vi snudde der. Ny byge kom inn da vi var på vei opp igjen, og nå blei det en del venting i hytta til sikten blei bedre. Supert lys og føre helt ned igjen til parkeringa. Absolutt verdt litt drøying og venting.

Nysnø i dag. Mot Vesleskåla, Skåla, Skålaksla og Snøfjellet.

Silkeføre mot Tarløysa. To foran i løypa og nærmest sommertemperatur; enn så lenge...

...for det lurer ei byge ute i fjorden.

Whiteout

Fortsatt litt snø i lufta på toppen.

På veg ned Vestflanken.

..og på tur opp igjen.

Vår ved fjorden, vinter i fjellet. Mot Rødven og Holmemstranda.

Fint føre I.

Fint føre II.

Fint føre III.

Fortsatt tørrføre helt ned mot setrene på ettermiddagen. Sol på Tusten, ferja ved kai på Sølsnes.