Veten i Fana og tre andre topper (10.05.2020)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point P-plass Korsneset
Characteristic Trip by foot
Ascents Veten i Fana (172m) 10.05.2020 15:07
Leirvågfjellet i Fana (153m) 10.05.2020 15:31
Moldstigahaugen (136m) 10.05.2020 15:52
Nonkletten (141m) 10.05.2020 16:08
Visits of other PBEs Korsneset p-plass (35m) 10.05.2020 14:49

Turen i dag gikk til Veten i Fana, i det sørvestre hjørnet av Bergen kommune, samt tre topper på andre siden av dalen. Det var en del vind, så selv med 10 grader var det litt kjølig. Jeg parkerte på parkeringsplassen ved innkjøringen til skytefeltet og fulgte veien nordover. Etter en stund tar det av en sti mot vest, og stien er merket med røde treklosser. Fin utsikt fra toppen. Stien er merket videre, og den kommer etter hvert ned i dalen ved en bakketopp. Herfra fulgte jeg en sti oppover dalsida (nordøstover). Det gikk greit å komme opp på nordryggen og til topps på Leirvågfjellet.

Sørøst for Leirvågfjellet er det noen sva som må passeres. Etter hvert som jeg nærmet meg Moldstigahaugen, kom jeg litt for langt vest. Her var det mye kratt. Rett nordvest for toppen kom jeg inn på en god sti. Jeg fulgte stien rundt toppen og besteg den fra øst. Stien var grei å følge, der den snor seg oppover til toppen. Da jeg kom ned fra toppen, fulgte jeg gulmerket sti videre. Denne stien gikk i riktig retning, og jeg fulgte stien helt til toppen av Nonkletten. Fin utsikt her. Jeg tok sikte på Korsnesvegen og gikk til dels bratt nedover i sørlig retning, før jeg fulgte veien tilbake til bilen.

Fra Veten i Fana. Liatårnet på Sotra bak til høyre.
Fra Veten i Fana. Tårnene på Rundemanen og Ulriken skimtes bak til venstre. Søre Gullfjelltoppen bak til høyre (med snø).
Fra Leirvågfjellet. Liatårnet på Sotra bakerst til venstre for midten.
Fra Leirvågfjellet. Søre Gullfjelltoppen (med snø) bakerst i midten.
Fra Moldstigahaugen mot nordvest. Leirvågfjellet til høyre. Veten i Fana i venstre billedkant.
Fra Moldstigahaugen mot sørøst. Nonkletten til høyre. Det går en fin sti i terrenget her fram til Nonkletten.
Fra Nonkletten mot øst. Ferga fra Hufthammar glir mellom holmene.
Fra Nonkletten mot sør. Vindmøllene på Stord skimtes bakerst til venstre for midten.