Vardefjell (08.05.2020)

Written by Pedagogen67 (Kjell Eivind Anderdal) GSM

Start point Dale
Ascents Vardefjell (814m) 08.05.2020

Kjørte 30 km fra Skien forbi Luksefjell til Dale. Parkerte i krysset og koblet fra sykkelen. Målet var både Skåråfjell i Skien og Vardefjell i Sauherad. Etter ca 1,5 km møtte jeg første snøparti på grusveien. Og sånn fortsatte det. Snøpartiene ble bare lengre og lengre. Samtidig tenkte jeg i mitt stille sinn at rundt neste sving blir det bedre. Ca 2 km før Sommerseter valgte jeg å sette igjen sykkelen. Og godt var det. Snødekt helt til Eiangen. Tenkte at det ville bli bedre da jeg skulle bevege meg i terenget fra Eiangen. Men den gang ei. Snarere det motsatte. Annenhvert steg sank jeg nedi med snø til knærne. Strevde meg innover i dalen melom Vardefjell og Skåråfjell til "stien" krysset bekken. Her satte jeg direkte kurs mot toppen av Vardefjell. I bratta her var det så godt som snøfritt, og jeg nådde toppen etter 20 min fra "stien". Herlig utsyn! Ned igjen samme vei jeg kom og tilbake til stidelet mot Skåråfjell. Også her betydelige snømengder. Men nådde toppen etter nye 20 min. Også her et herlig utsyn. Samme vei tilbake til bilen. Sliten, klissvåt, energitom og med tidenes gnagsår på ventre hæl. Samtidig lykkelig over at to nye kommunetopper kunne plasseres i "beltet".

Dette er definitivt en tur man bør vente med til litt senere på året. Hadde jeg visst hva jeg nå vet (mtp snøforholdene) hadde jeg valgt en annen tur denne dagen. Men for all del. Jeg hadde en tur jeg sent vil glemme.

PS. På vei innover "grusveien" kom jeg over fersk avføring. Det lignet mistenkelig på ekskrementer fra ulv, og jeg ble styrket i troen på dette da jeg kom hjem og googlet det. Kan det stemme at det streifer ulv i området?