Fra særs grått og vått til flott (08.05.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Florsheia (909m) 08.05.2020 13:07

Våknet til en meget grå og våt morgen. Det hadde vært mye helikopteraktivitet på Sande i løpet av natta og dermed dårlig med søvn til tider. Det ble derfor ingen hast for meg da regnet høljet ned på morgenen. Det be heldigvis lettere etterhvert og jeg hadde et håp om at det faktisk skulle bli mulighet for å ta både Florsnipa og Skrefjellet som en kombinasjonstur. Det ble det ikke. Været viste seg å være svært så skiftende, så da valgte jeg å kun konsentrere meg om Florsnipa i første omgang.

Startet fra skitrekket ved Årberg. Da regnet det godt og det var vått og gjørmete i firhjulingsspor oppover langs skiheistrasseen. Bar ski til toppen av trekket og litt til, ca 500 MOH, da kunne jeg endelig spenne dem på. Snøen var særs sørpete og tung å gå i, og det var vel egentlig slik helt til det gjensto siste 500 meterne mot toppen. Skydekket varierte fra lite sikt til ørlite sikt helt til jeg sto på toppen. Da skein det opp, og jeg fikk en flott stund på toppen. Flott utsikt videre mot blant annet Skrefjellet, men den utgikk i dag på dette føret. Den får taes ved annen anledning. Fikk svingt meg fint nedover i øverste delen før det ble sugeføre deluxe :-). Da var det begynt å snø igjen..

Da jeg nesten var ferdig med skikjøringa lettet skydekket nok en gang og det ble plutselig kjempeflott igjen. Tråkket meg ned til bilen og fikk meg en fortjent lunsj i sola ved bilen. Planen videre for dagens neste tur ble lagt, nemlig Selstadheia, fra Senneset.

Toppen av skiheistrasseen. Jeg kan omsider snart spenne på skia!
Vekslende sikt, men plutselig ser jeg litt av ryggen jeg skal følge mot toppen
Toppvarden på Florsheia
Florsheia
Siste svingene i sørpesnø for i dag :-) Været ble brått kjempebra !