Frogner - Skrehelle (06.05.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Frogner (46m)
Endpoint Frogner (45m)
St. Hansåsen (465m) 06.05.2020 11:40
Visits of other PBEs Blåfjellhuken (454m) 06.05.2020 09:59
Elggløtt Skrehelle (522m) 06.05.2020 11:05

Ny langtur i dag, med mål Skrehelle hjemmefra. På vei opp og tilbake er det morsomt å prøve å finne veier og stier utenom bilveiene, selv om det ikke er så lett overalt.

Utsikt over Skien og Børsesjø fra utsiktspunkt ved Lysa før jeg kom til Gunnborgdalen.

På vei opp fulgte jeg veien forbi Sneltvedt opp til krysset ved Toras hytte. Er ikke noe særlig stier opp hit som jeg vet om. Derfra er det imidlertid flotte stier fram til og gjennom Gunnborgdalen. Over Storhaug med flott utsikt over Gjerpensdalen, og deretter stien fra Kleven til Blåfjell.

Fra Storhaug i enden av Gunnborgdalen.

En liten pause på toppen for inntak av næring og et lite klesskift da det ble litt varmt etter hvert.

Nydelig på Blåfjell.

Så ned på vestsida og ned til Havretjenn. Rett etter Havretjenn holdt jeg på å løpe rett på en hoggorm som lå midt i stien! Rakk akkurat å stoppe opp, og kunne nyte synet av et flott eksemplar. Den ville ikke flytte seg, så måtte gå rundt.

Idyll ved Havretjenn.
Denne flotte hoggormen lå og koste seg midt i stien like ved Havretjenn.

Videre opp mot Skrehelle, men tok av ved Setertjenn og fulgte en gammel sti forbi Svarttjenn. Denne var helt ok å følge selv om det var en del trenedfall over stien. Her er det ikke mange som går lenger. Kom så inn på den gamle Venstøptjennstien opp til Skrehelle. Stien fra Venstøptjenn er heller ikke lenger vedlikeholdt, de har til og med fjernet skiltene som sto der.

Tok en runde på Skrehelle via Elggløtt og Lille før jeg fortsatte over St.Hansåsen og via Kalverumpa tilbake til Blåfjellstien. Fulgte grusveien ned til Kleven før jeg tok av ned mot Storhaugvegen som jeg fulgte bort til Fjelldalsvegen.

Herfra ble det asfalt fram til Holm, hvor jeg tok inn på sti mot Lundsdalen med etter hvert fine stier. Deretter grusveg på Grini, krysset Siljanvegen og fulgte den relativt nye grusvegen langs Børsesjø og videre hjem igjen.

En flott tur ble det, men tempoet dalte ganske kraftig på slutten. Blir nok litt kortere turer enn dette framover.