Holsnøy på langs ink. de tre høyeste (05.05.2020)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Skjelanger (1m)
Endpoint Frekhaug kai
Ascents Brakstadfjellet (318m) 05.05.2020 09:18
Eldsfjellet (324m) 05.05.2020 09:18
Eldsfjellveten (294m) 05.05.2020 09:18
Gaustadfjellet (317m) 05.05.2020 09:18
Litlafjellet (245m) 05.05.2020 09:18

Holsnøy på langs ink. de tre høyeste

Varden på Eldsfjellveten

I går fikk jeg endelig gått en tur som jeg har tenkt på, og planlagt lenge. Nemlig Holsnøy på langs ink. de tre høyeste. Jeg begynte med ryggen mot porten til fortet på Skjelanger klokken 09:18. Derifra fulgte jeg asfalten til Sætrevik hvor jeg gikk over på sti mot Eldsfjellet (Veten). Oppe på toppen her ble det en liten pust i bakken og belønning i form av sjokolade.

Fortsatte over Eldsfjellet til toppen (Varden). Derifra fulgte jeg stien ned i Landsviklia. Her ble det en ny, men kort etappe på asfalt. Jeg fant stien ned mot Livatnet, hvor det ble lunsjpause.

Fortsatte så forbi Midtvatnet og Havrevatnet, helt frem til Ådland. Her fikk jeg en ny kort etappe på asfalt, før jeg tok av mellom Bårafjell og Gaustadfjellet. Jeg gikk først opp og over Litlfjellet, deretter ned i skaret mot Gaustadfjellet og så bratt opp til toppen av Gaustadfjellet. Her ble det en ny pust i bakken og en ny sjokolade. Deretter bar det nedover den vanlige stien mot Ådlandsvegen.

Herifra hadde jeg en lang asfaltetappe foran meg. Jeg fulgte Ådlandsvegen frem til krysset Hestnes/Fureskjegget/Frekhaug. Her tok jeg av på Hestnesvegen. Det tok ikke veldig lang tid før beina begynte å sutre på grunn av det harde underlaget, så da ble det en kaffepause på trappen til Grasdal Ungdomshus.

Egentlig skulle jeg herifra gå mot Håtuft, derifra over til Myrtveit og så opp skaret mellom Brakstadfjellet og Tveitanipa. Men ettersom at det er anleggsarbeid på gang der inne ved Storavatnet, så tok jeg ikke sjansen på at det var mulig å passere. Jeg tror ikke jeg hadde orket å måtte gå tilbake. Derfor fulgte jeg Melandsvegen til Meland, ned mot Tveit og deretter over på Vestbygdvegen til Vollo.

Herifra fulgte jeg vanlig trase opp til toppen av Brakstadfjellet. Her oppe ble det bare en kort pause før jeg begynte på turen ned igjen.

Da gjenstod bare turens tøffeste prøvelse; asfaltetappen fra Vollo til Frekahaug kai. Jeg måtte flere ganger på veien stoppe opp og lene meg på autovernet for å strekke ut. På et tidspunkt var jeg omtrent helt sikker på at jeg kom til å få krampe, da hadde jeg trolig vært ferdig. Men, jeg kom helt til kaien på Frekhaug, hvor pappa plukket meg opp og kjørte meg til Skjelanger igjen for å hente bilen.

Utsikt fra Veten mot Varden på Eldsfjellet
End date 05.05.2020 19:05

Imponerende

Written by Kjell51 06.05.2020 14:09

Ja her har du hatt litt av en tur. Har hørt om Askøy på langs, men aldri hørt om Holsnøy på langs der du også klarte å få med toppene.

Sv: Imponerende

Written by alewik 06.05.2020 14:22

Ja, det endte opp med å bli langt. Askøy på langs er vel et årlig mosjonsløp. Jeg har heller ikke hørt om noen som har gått Holsnøy på langs inkludert toppene tidligere, men jeg antar noen på et eller annet tidspunkt har gjort det før meg. :)