Sør på Smørstabbreen fra Krossbu (04.05.2020)

Written by csommerf (Carl Jacob Sommerfelt)

Start point Krossbu (1,209m)
Endpoint Krossbu (2,005m)
Ascents Gravdalstinden (2,113m) 04.05.2020
Vesle Gravdalstinden (2,015m) 04.05.2020
Søraustre Smørstabbtinden (2,030m) 04.05.2020
Søre Smørstabbtinden (2,033m) 04.05.2020
Øst for Søre Smørstabbtinden (2,023m) 04.05.2020
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 04.05.2020

Fantastisk alenetur i strålende vårsol og masse snø. Opp langs venstre side av brefallet på Bøverbreen, hvor selv det lille som var synlig av blåisen var kledd med nysnø. Opp Smørstabbreen og rundet opp bak Sørvestre Smørstabbtind for første matpakkestopp. Opp eggen på beina og så videre bort på sadelen mellom Søre Smørstabbtind og Vesle Gravdalstind. Litt eksponert flanke med kjempestor vindgryte nedenfor, men god sne så skiene hold godt. Rundet opp på Søre Smørstabbtind og skle videre på feller ned på sadelen igjen. Oppom Vesle Gravdalstind med skiene fortsatt på, og deretter opp den bratte flanken til et platå på Gravdalstinden. Målte akkurat 30 grader i det mest eksponerte, men brattere både over og under, så ikke et sted å gå om skredfaren hadde vært større. På beina opp til toppen av Gravdalstind til en fantastisk utsikt over Norges tak. Hvite fjell i alle retninger. Etter en matpakkestopp, tilbake samme vei som opp. Med fellene på skiene, og faste hæler på bindingene bort til sadelen, og så på med skarejern for sikkerhets skyld igjen langs flanken bort til trygg grunn mellom søre og sørvestre. Deretter langs nordvestflanken av søre smørstabbtind opp til et litt bredere platå mellom de to sekundærtoppene på søre. Smal egg på føttene bort til den midterste toppen, hvor jeg måtte litt ned i flanken innimellom. Tilbake til skiene og så opp ryggen til den siste toppen. Av med feller og pudder og sol nedigjen. Litt staking på det flateste partiet av breen pga all snøen. Samme vei ned til Krossbu, men kuttet svingen litt på slutten for å holde bedre høyde det siste stykket. Litt over 10 timer på tur. Og en helt fantastisk dag :-)