Kveldsskitur i Koldedalen (04.05.2020)  6

Written by alexw (Alex) GSM

Start point FV53 Reikesteinodden, Tyin (1,099m)
Ascents Kvitevatnet Sør for (1,591m) 04.05.2020 19:50

Sol, nysnø og blå voks

En nydelig dag i mai i Koldedalen, Jotunheimen.

Etter å ha gått en 4-timers langrennstur på Filefjell til Vardhovdtinden (1456 m), bestemte jeg meg for å gå en ny tur da jeg først var i området. Klokken var kun 15.30, og det var strålende sol fra en nærmest skyfri himmel. Valget ble å kjøre fra Tyinkrysset og opp til Tyin for å ta en tur der. Parkerte ved Reikesteinodden, tok frem fjellskiene og var klar til å legge ut på tur over Tyin.

Været var nydelig, nesten skyfritt, kaldt med temperaturer rett under 0 grader og en svak vestlig vind. Smurte skiene med blå voks som holdt hele turen. Ypperlig skiføre til å være en solrik ettermiddag i mai! De vel første 3 kilometerne over Tyin gikk fort unna på halvtimen. Satte kursen i retning Koldedalen, en kjent dal og et populært utgangspunkt for turer i den sydvestre delen av Jotunheimen sommerstid. Jeg har aldri besøkt dalen tidligere, så det var på tide å ta en tur dit. Videre ble det flatt terreng over Trollsjøen og deretter over et lite høydedrag der utsikten åpner seg innover Koldedalen. Uranostinden (2157 m) og Falketind (2067 m) kom stadig nærmere etterhvert som jeg beveget meg innover heimen.

Turen fra Tyin (1084 m) til Koldedalsvatnet (1177 m) tok 2 timer. Nydelig å gå i urørt snø hele veien inn. Klokken var blitt 18, men solen ville være oppe enda noen timer til. Bestemte meg dermed for å inkludere en liten topptur her i området, og da ble det naturlig å ta toppen Kvitevatnet Sør for (1591 m), som ligger øst for Koldedalsvatnet. Toppen står på Vang og Valdres >100 m pf. listen, så jeg ble litt ekstra motivert til å gå opp dit. Skiføret var såpass bra at feller var unødvendig i oppstigningen. Nydelig utsikt mot portalen Morka-Koldedalen med Hjelledalstinden (1989 m) og Falketind (2067 m) på hver sin side. Måtte stoppe opp noen ganger for å ta bilder. Nådde toppen like før klokken 20.

Det var ganske kjølig på Kvitevatnet Sør for (1591 m). Det blåste en kald vestlig bris og solen varmet ikke mye, da det var blitt såpass sent på dagen. Tok en matpause før returen gikk tilbake samme vei. Det ble en herlig nedkjøring fra toppen ned til Koldedalen. Myk nysnø og et praktfullt panorama i solnedgangen. Kan det bli bedre? Returen var lang, men det var vakkert å gå i blåtimen med en tiltagende fullmåne på himmelen i syd på en lys og sen kveld i mai. Var tilbake ved bilen klokken 22.30, og da viste temperaturmåleren 7 minusgrader. Det har vært en nydelig kveldsskitur i Jotunheimen. Tyin er et virkelig flott område!

Bilder

På vei over Tyin.
Uranostinden (2157 m).
Ved Koldedalsvatnet (1177 m). Hjelledalstiden (1989 m) til venstre og Falketind (2067 m) til høyre.
Vakre Falketind (2067 m) - fjelltoppen som ble besteget for første gang for 200 år siden, 14. juli 1820.
På vei oppover mot Kvitevatnet Sør for (1591 m).
Uranostinden (2157 m) fra Kvitevatnet Sør for (1591 m).
Mot Galdebergtinden (2075 m) fra Kvitevatnet Sør for (1591 m).
Kveld på toppen av Kvitevatnet Sør for (1591 m). Solen er i ferd med å gå ned over Hurrungane.
Solen går ned over Koldedalen.
Kveld i Koldedalen.
Hjelledalstinden (1989 m) og Falketind (2067 m).
Tilbakeblikk på Uranostinden (2157 m).
Blåtime, 7 minusgrader og nesten fullmåne på Tyin i 22-tiden.