Langfjellet - kveldsskitur. (04.05.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Øver-Våge (57m)
Ascents Langfjellet (987m) 04.05.2020 19:10

- Bygevær og nydelig skiføre.

Mange gremmes når plenen utafor huset dekkes av nysnø en mai-morgen. For andre gir det trua på fornya godskiføre i høgda.
----
Det var en typisk kjølig mai-bygeværsdag. Sol fra høg himmel i det ene øyeblikket, avløst av tette sludd-, snø- eller haglbyger i det neste, slikt vær som Yr's meteogrammer sliter å henge med på. Hver vår når dagene blir lange og kveldene lyse, skinner snørennene i Trollstolens nordside i naturens fargespill. Vi tok sjansen på en fin kveld og tok ferga over fjorden.
Kjørte gjennom ei hagl- og sluddbyge i Hjelvika, men ved Våge var vegen tørr. Snakka med bonden som vi traff på traktor, og fikk "anvist" parkering til bilen. Tydelige vindmønster i snøen og spor av klumperas i Trollstolen. Vi får se...
Har gått stien opp her en håndfull ganger før, men det var minst seks år sida sist. Starten er litt diffus, og om du ikke vet/husker hvor du skal gå, kan en fort komme på villspor. Det gjorde vi, vi havna på feil fjellrygg, med et og annet diffust dyretråkk. Vi nådde snøen på drøyt 300 meter, men det blei litt av og på med skia i starten.

Inne på sammenhengende snøfelter nær Øvervågsetra. Vindmønster og klumperas i Trollstolen.

Sola ønskte oss velkommen til fjells. Mørke skyer over Lille- (Skåla) og Store Oksen (Kvitfjellet).

Vi satte kursen for Trollstolen (inntil videre) for å sjekke forholda nærmere.

Tørrsnø over skoggrensa. Byge på vei inn over Vågen.

Så kom haglbyga. Usikre snøforhold og uforutsigbart vær gjorde at det blei en brå kursendring i retning Langfjellet. Fint skiføre bortover her.

Skålaksla (nærmest), Trollstolen og Blåstolen fra Langfjellets nordrygg.

Haglbyga blei etterfulgt av ei relativt langvarig snøbyge, som vi benytta til å gå tur/retur over Langfjellet's lange topprygg. Ikke stort å se, men observerte snørenna til j_snorre :)

Klar for retur fra Langfjell-ryggen. Litt lettere vær, og vi kan skimte Presten og Prosten i bakgrunnen. Sist vi var her, en sommerdag i '98, gikk vi hele ryggen opp på Prosten.

Det blei noen små rifter i skydekket som gav oss lys nok til å nyte det glimrende skiføret nedover.

Stolaksla.

Liten stopp med tilbakeblikk for å nyte føret og en større flekk blå himmel. Fint føre på sammenhengende snøfelter helt til vi traff stien i skogen rett over 300-meterskota.