Nord for Krokvatnet + 50 meter fra Sørmarkfjellet (03.05.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bølevatnet (65m)
Ascents Sørmarkfjellet (416m) 03.05.2020
Sørmarkfjellet nordøst (410m) 03.05.2020

Vei nr 766/6306/6304. Kjørte fra Jøssundkrysset til Jøssund og videre til parkering ved vei 6304 ved Bøle vest for Bølevatnet. Målet var Sørmarkfjellet og en topp nord for Krokvatnet. Hele området er et anleggsområde da det skal bygges 31 vindmøller i dette området. Jeg gikk ned til Bølevatnet og fortsatte i greit terreng opp mot Krokvatnet. Dem bratte fjellryggen på Sørmarkfjellet lå i sør for meg. Turen opp mot Krokfjellet er utenfor anleggsområdet. Det er delvis ferdselsforbud i anleggsområdet. Det er ikke mulig å gå etter anleggsveiene som det er mange av, og det er ikke anledning til å være nær anleggsmaskinene. Fra Krokvatnet gikk jeg bratt opp mot Sørmarkfjellet. Men 50 meter fra toppen dukket det opp ei stor gravemaskin som holdt på å grave bort toppen da det var sprengt i området. Jeg kunne ikke gå opp mot toppen på grunn av anleggsarbeidet. Det var Søndag men full virksomhet. Jeg får prøve de siste 50 meterne senere, kanskje i fellesferien, hvis de tar fellesferie da. Jeg er litt usikker på hvordan jeg legger inn toppen som "ikke nådd" så jeg legger den inn foreløpig som besteget for å se nøyaktig hvor langt jeg var fra toppen. Jeg gikk ned til Krokvatnet for å bestige toppen nord for Krokvatnet. Lett fint terreng mot toppen. Da jeg kom til varden var det laget veier her også, og det var lagt opp noe sprengt stein som raget høyere enn toppen. Jeg gikk opp der også. Men når vindmøllene er montert i 4. kvartal i 2021 blir det sikkert mulig å gå etter de mange veiene mellom møllene for publikum.
Fra det vakre Krokvatnet fulgte jeg en fjellrygg ned mot Bølevatnet.

Parkerte noen meter fra dette skiltet i retning Småværet
Bølevatnet med Sørmarkfjellet bak
Hva skal man med Kanariøyene når man har denne fine sandstranda på Bølevatnet
Fin sti opp fra Bølevatnet
Bølevatnet ned til høyre
Krokvatnet
Oppstigningen i den sprengte fjellrøysa mot toppen
Jeg kunne ikke passere denne gravemaskinen på Sørmarkfjellet
På tur ned mot Krokvatnet igjen. Fint terreng opp mot neste topp nord for Krokvatnet
Toppvarden nord for Krokvatnet
Utsikt fra varden nord for Krokvatnet
På tur tilbake fra toppen nord for Krokvatnet er det tydelig at toppen av Sørmarkfjellet forsvinner