Tysnessåta (03.05.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Myrdal (214m)
Endpoint Myrdal (214m)
Ascents Tysnessåta (751m) 03.05.2020
Visits of other PBEs Tysnessåta parkering (225m) 03.05.2020

Koselig søndagstur med Ingvild. Dessverre ble været litt dårligere enn meldt. Vi forventet 11 grader i lavlandet og litt skyer og sol, men ble møtt av snø i det vi passerte vel 500moh. Likevel en fin tur, som glatt hadde fått en 5'er om været hadde slått til. Herfra er det faktisk 17,9km i luftlinje til det nærmeste høyere punktet på Mannen i Kvinnherad! Denne 360-graders utsikten gikk vi imidlertid glipp av

God parkering på Myrdal, ikke langt unna Våge nord på Tysnes

En veldig god oppsummering av turen! 540 høydemeter på 2,2km er bratt, men ble unnagjort på 57 minutter!

God sti fra starten av

Som etter hvert blir nokså bratt

Man kommer raskt over i tynn vegetasjon, og i dette bratte partiet får man kjapt god utsikt om man kikker seg over skulderen

Det er særlig området fra 480moh. til knappe 600moh. som er bratt

I det vi bikket ca. 550moh. ble været brått dårligere. Tåken kom sigende, vinden tok seg opp, og det begynte straks å hagle. Snøværet ble nokså tykt etter en stund. God sti gjorde det likevel enkelt å finne veien mot toppen

De siste 500 meterne byr "bare" på 100 høydemeter; et nokså slakt parti mot toppen altså

Brått stiger toppvarden frem fra tåkeheimen

753moh. ifølge toppvarden, 752moh. ifølge de fleste kart og 751moh. ifølge Peakbook... Jeg forholder meg til 752moh., ettersom at Statens kartverk oppgir 751,686m i sitt register

Undertegnede smiler, mens Ingvild er mer usikker på hva hun synes om været

Vi klarer såvidt å skimte Våge sentrum, som er Tysnes' største tettsted med sine knappe 800 innbyggere. Vi bestemmer oss for å gi gass nedover, bare 1 min etter at vi har nådd toppen. Den bratte nedstigningen er unnagjort på 32 minutter...

... Blant annet grunnet undertegnedes lekenhet!

Dette var gøy!

Været ble brått bedre; dersom vi hadde tatt sjansen på å vente litt på toppen, eller startet selve turen senere, så hadde vi fått med oss mer utsikt... Men det er lov å ha uflaks av og til!