Storeskardnøset (03.05.2020)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Storeskardnøse (1,435m) 03.05.2020 13:30

Roy og jeg skulle egentlig til Senja og gå Randonee turer med Sondre, men Korona ødela mye. Sondre ble omdisponert, men Tromsø åpnet faktisk i tide for at vi kunne tatt turer der. Været ødela nemlig også. Værmeldingene var så dårlige i nord, og så gode i sør, at vi kjørte til Hemsedal i stedet. Leide en flott leilighet på Hemsedal kafe.

Vi kjørte direkte fra henholdsvis Tønsberg og Asker, og møttes på Noresund hvor jeg satte igjen dieselbilen. I tidsriktig El-bil tok vi siste etappe. Første dagen hadde vi tenkt å gå på Hestbottfjellet, men når vi kom til startstedet virket det veldig hardt. Planen ble lagt om til å kjøre til Storeskardvatnet og gå på solsiden. Der var det derimot svært lite snø, og vi møtte en lokal som sa at mye stein var skjult under nysnø. Da snudde vi igjen mot skyggesiden og gikk på Storeskardnøset. Sola skinte og humøret var topp!. Rundt 1250 moh kom det en kraftig snøbyge. Folk snudde, men etter en titt på værradaren fikk jeg bekreftet at dette ville gå over. Vi ville ha sol og gode kontraster under nedrennet.

Snøbygen er over oss!

Vi gikk til toppen og satt der i 20-30 minutter før sola igjen skinte frem.

Venter på godværet
Speider etter sola fra toppen!
Det letner!
Det var verdt ventingen!

Det ble et flott renn ned igjen, og i den nederste renna var det nesten tørr nysnø. Vi skulle ikke få leiligheten før kl 17, så vi tok oss tid til litt sightseeing ved Rjukandefoss. Vi rakk litt kveldssol og en øl på terrassen før vi gikk på Peppes og spiste velfortjent Pizza!

Meg ved Rjukandefoss
Roy nyter en velfortjent forfriskning på terrassen.