Toåsen på Nesodden, 58/404. Med ferge og buss fra Oslo (11.05.2012)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Toåsen (215m) 11.05.2012

Har du noen timer til overs i hovedstaden og ønsker en liten skogstur inkludert en kommunetopp er dette en fin tur. Tok ferga fra Aker brygge til Nesoddtangen (rute 601 ca. 20min). Den korresponderte med bussen videre mot Alværn. (buss nr 622 mot Granerud eller 631 mot Fagerstrand. 12 min busstur. Rutetider finnes på ruter.no). Jeg gikk av bussen på stoppet Alværn som ligger rett ved Alværn ungdomsskole. Fulgte veien videre mot parkeringsplassen til ungdomsskolen. Kryssa veien her og gikk inn på en grusvei sperra med bom og med en infotavle os skilt mot To gård. I første veikryss sto det skilt mot bjørnemyr 2,5km og tomåsan 0,4km opp til venstre, men jeg hadde god tid og valgte å følge grusveien vidre rett frem. Fulgte blåmerking og skilt mot Tomåsan etter å ha gått rett frem i første kryss. Var tildels våt sti som gikk rundt Selve Toåsen. Den var godt merket hele veien ( blåmerking), men delte seg i to i et myrområde og da valgte jeg å holde løypa til venstre som nå svingte tilbake mot Toåsen og etterhvert passerte rett under bygningene på toppen. Tok de obligatoriske bildene på toppen som jeg nådde etter en ca en times rolig gange, ikke no utsikt å skryte av.... Ned igjen fulgte jeg stien videre og kom ned i det første veikysset der det sto skilt til tomåsen 0,4km. Tok ca 20min fra toppen til parkeringsplaasen ved ungdomsskolen og hvis du vil ha en kjappest mulig tur så lønner det seg å ta denne stien både opp og ned, men hvis du som jeg har god tid er runden rundt Toåsen en fin tur. Tok bussen tilbake til Nesoddtangen (busstoppet er det samme som når du går av bussen, bussen snur nemlig her) og ferga til aker brygge.