Blåfjell - den ukjente i Skien (02.05.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Blåfjell i Skien (674m) 02.05.2020 18:14
Toppområdet med utsikt vestover

Blåfjell i Luksefjell

En av de ukjente Blåfjella i området, ikke så mange som har vært her på beina, kanskje flere på ski for mange år siden.

Vi kjørte mot Luksefjell og parkerte ved Fjellvannet der det går en sti på kartet opp til en veg som vil føre oss til utgangspunktet for skiløypa som har gått i område i gamle dager.

Vi startet med friskt mot oppover lia, men den traktorvegen/stien ble fort borte i et gammelt hogstfelt. Vi prøvd å finne stien og var innpå den av og til, men like mye utenfor, og vått var det til tider og gikk i bekken et sted. Tett skog var det også, frister ikke til gjentagelse.

Vi kom oss til slutt opp til skogsbilvegen og tok til høyre og fant oppgangen der den gamle skiløypa gikk opp. Her var det greit å følge stien oppover selv om det var igjengrodd her og der. Vi kom inn en dal og det ble bløtere og bløtere og tettere og tettere. Til slutt måtte vi gi tapt på stien og gikk i retningen av oppgangen til ryggen mot toppene. En elg dukket opp foran oss, heldig vis tuslet den videre i en annen retning enn der vi skulle. Vi fant ryggen og kom vi inn på fin sti/skiløypa igjen og fulgte den helt til vi var under toppen. Litt bløtt her og der, men en kan jo ikke forlange mer i en skiløype. Det siste stykket gikk vi etter kartet. Ei lita kneik før selve toppområdet. Litt snø var det igjen i skyggepartiene her.

Skikkelig rund og fin sak dette toppområdet. God utsikt i alle retninger, som å være på et tak.
Det ble ikke så lenge vi var der. Kjente kroppen ikke var god i dag så kjente at dette vil bli en meget lang tilbaketur. Vi bestemte oss for å gå litt tilbake før vi tok en lengre pause og vi fant oss en fin knause å raste på.

Vi diskuterte tilbaketuren og bestemte oss for å gå ned til Lilleøkter istedet for å samme veg tilbake. Det ville bli lengre, men da på veg og ikke i kratt og myr. Og så måtte Øyvind gå og hente bilen og det var ca 2 km ekstra.

Vi fant lett stien ned til vegen ved Lilleøkter. Nydelig gammel traktorveg som var så fin å gå. Hvis jeg skal gå hit en tur til er jeg ikke i tvil hva jeg ville velge. Da ville jeg har syklet inn til Lilleøkter og gå opp denne traktorvegen.

Vi kom oss ned til skogsbilvegen og tuslet ned til vegen. En hare dukket opp foran oss på vegen. Brunkledd med hvite labber var drakten for tiden.

Ellers mye fuglesang på hele turen, mye duetrost her oppe.

Litt av gårddagens snø i vilt terreng
Utsikt over Fjellvannet da vi hadde kommet opp første kneika på skiløypa
Merket etter skiløypa
Litt myr og bekker på turen, og litt vått pga snødd/regnet dagen før