Haugsteinfjell (02.05.2020)

Written by MetteH (Mette Haugrud) GSM

Ascents Haugsteinfjell (681m) 02.05.2020

Finn Olav samler på 1000 største fjell målt i primærfaktor, og siden vi var helt ytterst i Bremanger området, så grep vi muligheten og tok en "svipptur" opp på Haugsteinfjell.

Dette var en meget bratt tur! Kjørte inn til en anleggsvei som var merket på kartet. Den krongla seg oppover bakkene, som rene Flåklypa veien.

Gikk litt opp mot et hus, for så å møte på en grind. Den var bare å åpne å gå gjennom, rett på bratte bakker.

Etter å ha besteget ca. 420 høydemeter på grusvei, slakket den seg litt utover og vi gikk mer innover på fjellet. Ble litt overrasket over å se flere hytter oppi sidene langs veien.

Videre innover mot hyttene.
Når grusveien tok slutt, var det litt traktorvei, for så å finne veien selv siste 900 meterne til toppen.
Tåken meldte sin ankomst.
Fikk dessverre ingen skikkelig utsikt på denne toppen heller pga været.

Gikk ned samme rute som vi gikk opp, men på veien nedover tittet solen endelig frem og vi fikk godt solvær hele veien ned igjen.

Finn Olav skuer utover landskapet. En havørn sirkla rundt toppene.

Alt i alt en veldig flott tur!