Ti-topper'n raid 2020 (01.05.2020)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Årdalsåsen stistart (25m) 01.05.2020
Årdalsåsen trapp (106m) 01.05.2020

I år var året lissom...

Ja i år var året for å gå Ti-topper'n på en dag. Det var egentlig ikke målet sånn i begynnelsen av året, men så kom koronatida, og ikke noe annet å gjøre enn jobb og toppturer. Da kom jo formen også, og planen om å fullføre ti topper på en dag. Hadde til og med tatt meg fri fra jobb for å gjøre det!

Vi (Taxitheo (Rune Theodorsen) og jeg) hadde satt sammen ei liste på 10 gjennomførbare topper dagen før, og litt før kl 6 ringte klokka. Vi har aldri vært berømte for å være raske om morran, så vi kom oss jo ikke hjemmefra før mellom 7 og 7.30. Planen var å starte lengst vekk i Siljan med Mælakollen.

Mælakollen er en av mine favoritter av Ti-topper'ne. Den er deilig og bratt, men forholdsvis raskt overstått siden den ikke er så lang. Alltid likt den! I år var den ikke så likanes... Det hadde selvfølgelig (Det er jo 1. mai og åpning av 10-topper'n) snødd en del i løpet av natta, så det lå 5-6 cm våt, glatt og jævlig snø på bakken, og like mye på trærne. Det ble en prøvelse å komme seg til topps og ned igjen med mye glepptak og vond rygg (prolaps'ish for tida).

Kontraster 1. mai.
Mælakollen dekket av snø.
Vi kom oss opp om ikke annet.

På vei ned igjen var jeg vel ganske fast bestemt på at dette ikke kom til å gå så bra på dette føret, men ble likevel med til Blåfjell som var neste på lista. Blåfjell ble om mulig enda verre, med minst like glatt og sleipt føre som ga glepptak og vond rygg, og enda mer nedfall av klissvåt snø og vann fra trærne. Til slutt kunne jeg vridd både sko og klær, og det ble mye banning underveis hit.

Toppen nådd.
Absolutt ingen utsikt fra det som vanligvis er toppen med flottest utsikt!

Neste topp på den planlagte ruta var nå Vestre Vealøs, men ut fra at vi begge så ut som drukna katter og ikke hadde så mye sko med oss så måtte vi gjøre om på disse planene da ingen av oss orka å suse rundt i snø og drittføre lenger. Humøret var rett og slett på bånn fra min side ihvertfall! Vi bestemte oss derfor for å bevege oss nærmere mer siviliserte strøk og prøve oss på Piggen. Vel framme her, så begynte vi å ane tendensen til store folkemengder, men la nå lystig i vei. Her var det nesten sol, og ingen snø! Kom oss raskt til topps! Formen er upåklagelig i disse koronatider ihvertfall :)

Raskt og greit til topps.

Grunnet dårlig vær og mye vann overalt, fant vi ut at vi skulle ta Piggen og Kjerkeåsen hver for seg istedet for å gå de som rundtur da det er litt våte steder her og der. Vi kjørte derfor videre til Kjerkeåsen, og her fikk vi omtrent bakoversveis da vi så parkeringa. Vi telte 48 biler! :O Kom oss raskt opp til toppen og snudde raskt nesa nedover igjen for her var det rett og slett fullt!

Solglimt gir smil og glede på tur!

Etter dette var det bare å fortsette videre, så da gikk turen til parkeringa til Jysk for å gå Årdalsåsen og Valleråsen. Her begynte ihvertfall jeg å kjenne det litt i beina og var ikke helt samme futten oppover her! Men kom oss da opp til Årdalsåsen først og videre ned igjen og opp til Valleråsen. På Valleråsen ble det også en liten sjokoladepause på toppen før vi snudde nesa ned igjen :)

Årdalsåsen.
Valleråsen - litt preget av å ha gått 6 topper og kjenner det i beina!

Bestemte oss for å ta en topp til, men det begynte nå å dra seg mot sein ettermiddag og lite håp om å klare 10 topper siden vi hadde måtte snudd om på planene og satt igjen da med turer som var langt fra hverandre og lange å gå :( Men tok Øvrumskollen før vi avsluttet for dagen. Øvrumskollen er kjapp og grei til vanlig, men føltes evig lang og tung (brukte ikke så mye mer tid enn vanlig altså). Her ble det et hyggelig møte med en dame med 4 nydelige hunder, så vi fikk litt kos og prat før vi vendte nesa nedover og hjemover.

Litt slitne bein her gitt ;)
Mest for moro altså, men så klart noe sliten etter 7 topper!

Konklusjonen på 1. mai 2020 og forsøket på 10 topper er at 1. mai er lunefull og full av drittvær i år også! Men at vi alt i alt er fornøyde med dagen for vi fikk 10 timer ute i variert vær, og veldig koselig selskap! Vi er heldige som har både tid, helse og prioriterer å kunne være på tur sammen <3
Dagen ble avsluttet med noe godt i glasset, og vi gleder oss til neste år og nytt forsøk da! Et eller annet år så må det vel klaffe med form, vær og topper vel!?