Mont Cheget og videre mot Elbrus som ikke gikk helt i boks. (06.04.1988)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Mont Cheget (3,769m) 06.04.1988
Elbrus West (5,642m) 06.04.1988 not summited

Påsketur til Elbrus. Aklimatisering til Cheget. Det var før muren var falt må vite og vi hadde 5 Russiske guider med oss. Det var plikt så vi hadde ikke noe valg. Vi bragte et par Åsnes Nansen ski med oss som gave sponset av Åsnes og det skapte stor lykke for disse som hadde tunge skibestigningsski. 3 av Guidene hadde Master of Sport og 2 Master of International Sport så CVene var i orden. De hadde sikert vært og lært i USA eller mellomeuropa. Passerte en av guidene i bakkene oppover mot Cheget som da spurte om jeg også hadde Master of Sport. Men jeg hadde jo ingenting og var bare på påsketur.
Etter noen aklimatiseringsturer bar det opp i "Tønnene" for videre aklimatisering. Hytta på 4100 var ikke åpen (Husker ikke om det hadde vært brann der) når vi var der så "Tønnene" var vår leir. På toppdagen med start fra "Tønnene" hadde vi ikke all verdens vær. Skiftet fra ski til stegjern ved Pastuhof steinene og fortsatte videre til "stien" dreide inn mot sadelen. Det ble høyeste punkt på denne turen dvs ca 5000moh.