Tyriåsen (30.04.2020)

Hvittingen p-plass (135m) 30.04.2020 12:55
Orebergvannet (160m) 30.04.2020 14:09
Toppen|

På vei til Hvaler og langhelg med Anne Marie og Paul nyttet vi sjansen til å gå på Tyriåsen. Kjørte nedover Gamle Sørlanske til vi kom til skilt Holm. Ganske rett etterpå tok vi opp Stasjonsgata for å parkere ved skytterbanen. Her er det et stort anleggsområde nå og brøyter og domperse kjørte til og fra der. Lurer på om det skal bli byggefelt her? Vi parkerte ved skytterbanen og gikk oppover den brede, nye veien. Da vi kom opp på toppen, så vi at det er laget ny turparkering med plass til mange biler der turveien starter.
Parkeringen
Vi fulgte en grusvei med utsikt ned mot sjøen og bygden, på vei opp til et kryss, videre på en større og nyere grusvei oppover. Vi valgte å gå helt frem til den info.tavlen vi så på toppen av bakken, og ikke ta inn traktorveien som gikk til venstre lengre nede. Den traktorveien vi IKKE valgte er sikkert den beste, men vi ville frem til vannet å se om vi kunne spise der på vei ned igjen. Rett før infotavlen går det en vei opp til venstre. Vi gikk opp og forbi en del traktorer og innover den blåmerka traktorveien som etter hvert ble til en sti. Vi angret ikke på at vi valgte denne stien, den går innover mellom masse hvitveis, ned i et bekkeleie og egentlig inne i en skog der en nesten kan få følelsen av uberørt skog, selv om det ikke er det.
Etter hvert kom stien "vår" inn på den gamle blåmerka traktorveien der de fleste sikkert går og lengre fremme gikk den over i sti ved det skiltet en ser på bildet vedlagt.
Nydelig hvitveissti
Hvitveissti i eventyrskogen
Ta av til høyre fra traktorveien ved dette skilet

Videre går stien oppover og med litt utsikt her og der. For å komme til toppunktet må en ut i lyngen og der tråkket Liv nesten på en hoggorm. Hvem som ble reddest vites ei, men Liv skreik og ormen rømte så fort den kunne.

Litt utsikt lengre opp mot toppen|

Etter toppen gikk vi tilbake samme koselige stien og satte oss på benken nede ved Orebergvatnet og kosa oss med lunchen vår før vi gikk ned igjen og kjørte til Hvaler. Møtte regnet som var lovet da vi kom ut på E 18 igjen.