Dansarfjell (29.04.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Modammen (136m)
Ascents Seteråsen i Skien (461m) 29.04.2020 09:45
Seterkollane (526m) 29.04.2020 10:15
Seterkollane Nordøst (525m) 29.04.2020 10:41
Søndre Seterkollene (524m) 29.04.2020 10:58
Dansaren (523m) 29.04.2020 11:07
Søndre Dansarfjell (470m) 29.04.2020 11:38
Berrbergåsane (432m) 29.04.2020 12:12
Visits of other PBEs Luksefjellvegen P-lomme (134m) 29.04.2020 08:52

I dag ble det endelig tid for tur til Dansarfjell, noe jeg har tenkt på lenge men ikke fått prioritert. Parkerte ved Modammen og tenkte jeg skulle ta en runde og få med meg de fleste registrerte toppunktene på Dansarfjellplatået.

Fra Venstøptjennvegen tok jeg av østover opp Seterliane langs et gammelt traktorspor. Etter et lite stykke forsvant dette og jeg gikk opp noen bratte lier. Så såvidt snurten av en elg som forsvant inn bak trærne.

Vestover mot Geitebuvarden. Fra Seterliane.

Fulgte en kraftgate et lite stykke, og var så på første toppunkt, Seteråsen. Her var det null utsikt. Ned en kløft og bratt opp igjen, og snart oppe på Seterkollane, høyeste punktet på Dansarfjellområdet. Her var det flott utsikt vestover, både mot Skrehelle og mot Geitebuvarden.

Skrehelleområdet. Fra rett nedenfor toppen på Seterkollane.
En liten varde markerer toppen på Seterkollane, høyeste punktet på Dansarfjellplatået.

Så ned noen skrenter nordover, forbi samme kraftgata som tidligere, ned og opp en kløft, så var det Seterkollane Nordøst. En nydelig topp med utsikt mange retninger, nordover mot Fjellvannet og Luksefjellområdet, og mot Opdalen. Åpent og flott.

Utsikt nordover mot Fjellvannet. Fra Seterkollane Nordøst.
Retning Opdalen. Skriua kan såvidt sees litt til venstre for midten. Fra Seterkollane Nordøst.

Ned igjen, forbi kraftgata igjen på andre sida av Brantemyr, og opp en bratt li til Søndre Seterkollene. Ikke noe spesielt med utsikt her, og fortsatte sørover på denne ryggen og over på Dansaren. Her var det også ganske flott, med fin utsikt mot Skrehelleområdet.

Utsikt mot Skrehelleområdet. Fra høyre mot venstre: Vestre Skrehelle - Olaugtjennkollen - Jonskollen - Skrehelletoppen - Piklua. Tatt fra Dansaren.

Videre sørover, og krysset en stor kraftgate med tre parallelle strekk. Herfra flott utsikt over Opdalen.

Utsikt mot Opdalen med Skriua til venstre.

Videre langs kommunegrensa Skien/Siljan til jeg kom til Søndre Dansarfjell (eller Frotjønnkollen som det også står på Norgeskart.no. Kan det være ulikt navn på samme topp på hver sin side av kommunegrensa?). Dette var også et veldig flott sted, der man så ned på Frotjenn med Middagskollane i bakgrunnen og Hjertaskollene i forgrunnen.

Utsikt ned på Frotjenn med Middagskollane i bakgrunnen. Fra Søndre Dansarfjell.

Så ned liene til jeg kom inn på traktorspor til Venstøptjenn. Et lite stykke på denne veien, og opp et skar for å ta med meg Berrbergåsane. Det var merket med oransje bånd oppover her et stykke, til jeg måtte ta skarpt opp til venstre for å komme opp til høyeste punktet her. Herfra så man over til Dansarfjellplatået, ellers lite utsikt.

Så ned igjen på andre siden og vestover til jeg kom inn på et gammelt traktorspor som går mellom Venstøptjennvegen og Levorstjenn. Fulgte dette ned til veien og videre ned til bilen.

Flott tur, med både deilig terreng å gå i, men også noe kronglete terreng med kløfter og bratte partier. Men morsomt å utforske et nytt område for meg.