Rolla (28.04.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Lasselitinden (896m) 28.04.2020
Rolla (926m) 28.04.2020

Etter en aldeles vellykket tur til Trollfjellet forrige uke: Værsjuke karer til Trollfjellet, planla Magnus og jeg en ny tur sammen. Rolla på Rolla er et ruvende fjell i Harstad-utsikten, og i tillegg er det et meget selvstendig fjell som jeg mistenkte kunne ha en enorm utsikt. Som et tredje argument i Rollas favør, er nedkjøringa østvendt, som gjør at potensialet for puddersnø er der. Valget falt derfor på denne toppen i dag.

Parkeringa

Jeg plukket opp Magnus som kom med 10-ferga til Sørrollnes, noe jeg akkurat rakk med ei strafferunde på et kvarter for å hente glemte feller hjemme. Kjørte så over den splitter nye veien til utløpet av Storelva. Her starter en anleggsvei opp langs rørgata fra Forsavatnet, og vi parkerte på sørsida av veien her. Vi begynte med skibæring de første 60 høydemeterne, her står sola virkelig på om dagen.

På med skiene
Opp mot Lasselitinden

Skia og solkrem gikk altså på ved 60 moh, og vi begynte å få de første glimtene av ruta videre opp til Lasselitinden. Det så aldeles flott ut med glissen furuskog i bunnen, før det gikk halvbratt opp til dagens første topp. Vi så også noen spor som hadde kjørt ned Heimerdalen, så vi bestemte oss for å vurdere denne ruta ned mens vi gikk opp.

Flotte Drangen
Toppen av Lasselitinden

Etter en del stigning var vi plutselig på Lasselitinden, tida går fort i godt lag! Her hadde vi en fantastisk utsikt, og jeg kunne med sikkerhet identifisere 10 topper med over 1000 meter i primærfaktor, bl.a. Trollfjellet fra uka før. Vinden gjorde dette dog til et lite blivende sted, og vi tok fatt på siste etappe til Rolla. På vei dit ble det plutselig vindstille, og vi fant ut at det kunne bli ei fin pause på toppen i dag også.

Vel framme ved Rolla gikk vi forsiktig mot høyeste punkt, men vi beveget oss aldri opp på dette p.g.a. skavelsituasjonen i år. Det ble derfor staking med søkestang til jeg trodde jeg hadde truffet varden, og jeg logger derfor bestigning med samvittigheten i behold. Det ble gravd sittegrop under en enorm blomkål, før vi tok oss ei god pause i varmen på toppen.

Toppen?
Flott sofa under blokålen på Rolla

Vi måtte til slutt returnere for å rekke 15:30-ferga fra Sørollnes, og tok av fellene for å renne ned til Rollvatnet mellom toppene. Her ble det på med fellene igjen før dagens 70 siste høydemeter opp til Lasselitinden igjen. Oppe på Lasselitinden ble vi vitne til en øvelse med luftambulansen i Harstad. De satt igjen en person på 862-toppen, før de fløy noen runder rundt oss og gjorde litt småakrobatikk. Deretter plukket de opp personen igjen, og gjorde en runde rundt oss på Lasselitinden før de fløy tilbake mot Harstad.

Luftambulansen under øvelse midt med Harstad og Grytøya i bakgrunnen
Innover Astafjorden

Nedkjøringa fulgte den planlagte Heimerdalen. Det var en herlig snø her, og svingene var en fryd å sette i den kompakte løssnøen. Her var det enkelt og greit bare å nyte. Siste stykket mot anleggsveien handlet om å opprettholde fart, og til slutt var vi tilbake på veien. Vi fulgte denne ned til snøen sluttet ved 60 moh, og innså at vi bare hadde et kvarter til ferga gikk. Dermed ble det jogging til bilen, og litt råkjøring til ferga fra Sørrollnes, som vi rakk i siste liten. Takk for en herlig tur!