Topptur til Mosermandl (29.06.2008)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Mosermandl (2,680m) 29.06.2008

En turkamerat av meg, Håvard, skulle gifte seg med ei østerrisk jente, og jeg hadde satt av noen dager i forkant av bryllupet til å utforske lokale fjell. Brudeparet hadde imidlertid en bekjent, Peter, som var lege i fjellredningstjenesten og ivrig fjellvandrer. De satte meg i kontakt med ham, og jeg kjørte derfor leiebilen min til St Michael im Lungau. Det var "match" med en gang; Peter var minst like ivrig fjellmann som meg, selv om ski og offpiste var hans spesialitet.

I Østerrike snakker man om 3k, på samme måte som vi i Norge gjerne snakker om 2k-topper. Dessverre var det litt tidlig på sesongen for dagsturer (fotturer) til 3k-topper, så vi måtte sikte litt lavere. Peter ville nok teste meg litt ut, og den første dagen gikk vi en ganske teknisk enkel fottur, selv om det var nok med høydemetre; Weisseck. Tre dager etter gikk vi en mer krevende tur; Mosermandl men heller ikke her var taubruk nødvendig.

Siden Peter hadde regien og kart og full oversikt, merket jeg meg ikke ved hvor vi startet og slike ting. Jeg har derfor sparsomt med opplysninger om disse turene; men mange fine bilder. Peter var ivrig fotograf også, og lærte meg en del underveis, mest om valg av motiv. Som lege sto sikkerheten svært høyt på lista hans, og også her hadde han et og annet og tilføre. Bl.a blander jeg ofte isotonisk drikke på fjellturene mine, etter disse to turene med doktoren i St Michael.

Mosemandl

Mosemandl sett fra oppstigninga til Weisseck i sør.
Dagens mål kommer til syne.
Foran renna vi skulle opp. Men jeg husker ærlig talt ikke hvilken det var...
"Se der; Grossglockner" sa Peter, og jeg knipset i vei i den retninga: Sentralt i bildet.
Dette bildet har havnet på veggen hjemme! I mitt rette element.
Peter i renna til toppen. Artig klyving. Wire og bolter her.
"Bergheil!"
Sørflanken (t.h) var grei ur å returnere i.
Weisseck, som vi var på 3 dager tidligere.
Peter tok et bilde av meg, og for å få fram Grossglockner.