Brennåsen og Vardåsen (22.04.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Brennåsen (360m) 22.04.2020
Slottsberget (294m) 22.04.2020
Vardåsen i Asker (349m) 22.04.2020

Mitt Asker, ver 1.0. Det kommer fllere versjoner.
Fra Dikemarks surrealistiske bygnings- og ellers-miljø opp i skauen. Terrenget virka mye finere enn hva jeg opplevde sist jeg var oppi her med kart og kompass. Litt fritt lende til slutt opp på Brennåsen, som er ganske anonym og uten utsikt. Så var planen å trekke ned på byggefeltet i sørøst og deretter til Rødåsen nede i småbybebyggelsen, men jeg tenkte at det kom til å bli seint nok uansett og dro nordøst i stedet. Noe sti, etter hvert stilaust, men like uforskamma fint å løpe. Til slutt ned på en driftsvei ved et medtatt hyttefelt og etter hvert over dalføret og via grafserenne mellom to av de store svaplatene. Deretter på hovedryggen, til høyre og til topps. Her er det som kjent fin utsikt østover.

Så holdt jeg god framdrift på sti til et kryss hvor det var litt for fristende å ta rett vest. Etter hvert døde stien ut. Motorsag sang rett forut, så kanskje det er til Asker en må for å oppleve manuell hogst i fullt alvor. I det hele tatt prega et ryddig og åpent skogbilde hele turen, så som før sagt på dette stedet; Markaloven virker!

Etter hvert kom stinettet til åpenbaring igjen, mens jeg var relativt lite sikker på hvor og hvordan. Til slutt reiste det seg en ås som kun kunne være dagens siste mål, og via bratt nordflanke kunne jeg endelig lukke dagen. Ned via Dikemarks blanding av ærverdighet, atmosfære og forfall og til Kjekstadmarka utfartsparkering.