Årkjølen i Stange og Nord-Odal (24.04.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Årkjølen (641m) 24.04.2020
Hadde som hovedmål denne dagen om å komme meg opp på kommunetoppene Søndre Fjellsjøhøgda og Årkjølen. Sistnevnte hadde jeg vært på et par ganger før, men Søndre Fjellsjøhøgda har kommet til på lista i ettertid som Stanges høyeste punkt.
Jeg måtte parkere nede ved Malungen, da bommen her var stengt pga vårløsningen. Jeg burde nok tatt et hint allerede da, men la istedenfor i vei oppover veien i godt driv. Jeg hadde bestemt meg for å ta den mest direkte ruta frem til Årkjølen og tok derfor av til venstre på toppen av bakken. Herfra og opp til Årkjølen ble et eneste mørkt kapittel hvor bløte myrer og råtten og dyp vårsnø var i hovedfokus! Etter å ha tråkket gjennom med snø opp til skrittet for n'te gang var jeg flere ganger fristet til å gi opp og sette kursen tilbake igjen til bilen. Jeg kom meg likevel opp til toppen av Årkjølen og vurderte ruta videre mot Søndre Fjellsjøhøgda fra utsiktstårnet. Råtten snø så langt øyet kunne se gjorde beslutningen enkel: jeg må tilbake hit til sommeren. Fulgte stien ned mot Grytsetra og videre på vei tilbake igjen til bommen ved Malungen, denne ruta er betydelig bedre!
En av de mange myrene som stien er lagt innom
God betegnelse på myrterrenget i området
Mye snø igjen rundt Kjølkoia!
Myra før topp-partiet på Årkjølen
Årkjølen med sitt flotte utsiktstårn!
Fin utsikt østover fra tårnet på Årkjølen.