Nesfjell og Gunhildsrudknatten i Øvre Eiker (20.04.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Gunhildrudknatten (567m) 20.04.2020
Nesfjell (599m) 20.04.2020
Kjørte til Sundet, like ved Darbu. Herfra fulgte jeg bomvei (kr) innover i marka frem til sørvestenden av Råtevann hvor jeg parkerte. Målet for dagen var å få med meg både Nesfjell og Gunhildrudknatten. Jeg startet bratt oppover fra bilen i litt ulendt terreng direkte mot Nesfjell. Her var det mye kratt og stedvis ganske tett skog det første stykket, og etter hvert ble det også en del snøflekker som måtte passeres. Omtrent ved 500-meterskvoten slakket det av noe, og det ble mer spredt furuskog å vandre i. Turen videre frem til Nesfjell var utrolig flott med myrer, åpen furuskog og mange koller. Utsikten fra toppen var det heller ikke noe å utsette på, og det var bare å ta livet med ro i sola på en av krakkene som var plassert ut ved varden.
Neste etappe var jeg litt spent på, da det så ganske bratt ut ned på østsiden. Dette gikk veldig greit, og snart var jeg nede på den gamle skogsveien ved Fisås-Brånavann. Fulgte veien videre langs vannet og tok til venstre øst for Buvann. Øverst i bakken gikk det av en kjerrevei/sti til høyre som jeg fulgte østover oppover til jeg var sør for Gunhildrudknatten. Her tok jeg ut fra stien og gikk i fint skogsterreng opp til toppen. Upåklagelig utsikt også herfra. Tok resten av maten, og studerte ruta videre herfra. Jeg gikk rett vestover og måtte stadig justere retningen, da alle skrentene og kollene lurte meg litt og lokket meg litt for langt mot sør. Etter en stund kom jeg endelig inn på stien som går mellom Gunhildrudsetra og Gamlevollen som jeg fulgte ned til Gamlevollen. Herfra var det fin kjerrevei tilbake til bilen.
Myr vest for Nesfjell
Toppvarden på Nesfjell
Ingen tvil om hvilken topp jeg har kommet til :-)
Fin utsikt fra Nesfjell
Blåveis i solhellinga opp mot Gunhildrudknatten
Varden på Gunhildrudknatten er temmelig forseggjort!
God utsikt fra Gunhildrudknatten
Jonsknuten i Kongsberg ses godt herfra
Snørik vei på vei ned mot Gamlevollen
Fra Gamlevollen er det fin skogsvei oppe i skråningen langs Råtevann.