Rando i forlatt anlegg på Kvitfjell (22.04.2020)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Kvitfjell mellomstasjon (654m)
Endpoint Koia (643m)
Ascents Segelstadkampen (1,054m) 22.04.2020

På veg hjem fra hytta etter den flotte turen til Høgdebrotet i går, bestemte vi oss for en kjapp tur opp alpinbakken på Kvitfjell. Vi kjørte opp til mellomstasjonen, og opplevde å være helt alene på parkeringsplassen der. Nesten nifst på en så strålende dag, men når anlegget må holde stengt så blir det bare sånn.

Vi fikk på oss skiene og i bare t-skjortene trasket vi i vei. Vi ble veldig overrasket over hvor strøkne løypene var. Så ut som det ikke hadde snødd eller blitt kjørt noe siden siste løypepreparering. Varmen gjorde at det ble ganske mykt i det øverste laget. Som å gå i gresset på en helt strøken fotballbane!

Siden vi startet ved mellomstasjonen ble det ikke så veldig lange turen opp, så etter en liten pause ved heishuset på toppen, gikk vi videre til Segalstadkampen for å kunne kalle dette en riktig topptur.

Der oppe var det faktisk folk. Det var noen som hadde kjørt opp med 4-hjuling med belter. De holdt visst på med opptak til en reklamefilm.

Så kom turen ned. Vi kjørte den bakken vi vanligvis kjører når vi er her med konkurranseski, nemlig den såkalte Mammuten. Helt alene i bakken på DET strøkne silkemyke stuegulv-føret..det var en spesiell skiopplevelse! Nede på Koia var det også folketomt og stengt. Veldig rart, men kanskje like greit, for ellers hadde vi nok blitt ganske øl-tørste i dette været.