Søndagstur i Tussan. (26.04.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Ullaland (133m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Snøtinden (1,027m) 26.04.2020 13:02
Stortussen øst (1,014m) 26.04.2020 13:43
Stortussen (1,026m) 26.04.2020 13:53
Visits of other PBEs Stortussen p-lomme (125m) 26.04.2020 11:02

- Møte med renna i Stortussen.

Dagens tur gikk til Snøtinden/Stortussen blant annet med tanke på å se nærmere på renna i Stortussen.

Været var litt skya fra start, men det var håp om lettere vær, i alle fall i følge yr.no. Og vi hadde trua. Bar skia langs sommerstien opp til 300-meterskota, der vi møtte skiføret. En skiløper var foran oss i løypa. Det var kjekt, for snøen i skogen var både våt og laus.

Gløtt av sol.
På ryggen.

Opp dalen mellom Litjtussen og Snøtinden fikk vi første gløtt av sol. det hadde vært mildt dagen før, og kaldt om natta, så snødekke var gjenfryst her oppe. Brøyt akkurat skaren, så det var greit å krysse opp bratta mot ryggen på Snøtinden. Ryggen var stort sett snøfri, og vi la inn noen små klyveopptak.

Snøtinden og Stortussen. Personen foran i løypa har nådd toppen av Snøtinden etter å ha gått opp sørflanken.
Fra Snøtinden mot Eide. Melen, Sjurvarden og Stemshesten ute til venstre.

Etter kort stopp på toppen kjørte vi ned sørflanken før vi fortsatte mot Stortussen. Ikke optimalt føre ned her ennå.

Fra Stortussen østtopp i samme retning.
Tilbakeblikk mot Litjtussen.
Mot Averøya.

Etterhvert nådde vi fram på Stortussen, der Tusse-ryggen snor seg videre utover mot Eide. Her er det bratt og utsatt terreng ned i første skar der snørenna kommer opp. Kombinasjon av barmark og litt nysnø var forsåvidt greit føre. Et par hamre var det allikevel greit å bruke tau på. Ned mot renna, som vi nådde litt nedafor skaret, fulgte vi en snørygg.

Sola, i den grad den kom gjennom skyene, hadde nå kommet rundt og sto rett inn i renna. Øverste biten var både bratt og trang, men fikk lagt inn et par svinger før ei trangere slukt. Her blei det skrensing igjennom på lumsk overflatesnø. Etterpå åpna renna seg, og føret blei straks bedre, til dels meget bra faktisk.

Ute av renna. Her løste vi ut den overflateslushen som ikke allerede hadde gått. Kjekt at det var lite av slikt oppe i renna forøvrig. Fin kjøring videre ned til Tussvatnet.

Retur over vatnet. Renna med sida under i bakgrunnen.
Skogsvandring.

Nede ved vatnet la vi på fellene og returnerte opp til skaret på innsida av Litjtussen. Herifra var det nå blitt veldig fint føre helt ned til skogrensa. Herifra samme veg ned til stien, og ned denne.