Store Nipe i Nome (26.04.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Store Nipe (369m) 26.04.2020 17:00
Toppen

Store Nipe i Nome

Dagens tur ble valgt til Store Nipe pga litt variert terreng og ikke en konstant motbakke til toppen. Vi kjørte mot Ulefoss og tok inn til venstre, inn Bjørndalen, rett før Best bensinstasjonen. Vi kjørte rett fram i første kryss og til venstre i andre og opp til vanntårnet på Fen. Helt grei plass å parkere her.

Stien går på høyre side av tårnet oppover lia, men så tar den av nesten med en gang til høyre. Godt merket med steiner oppover lia. Det går jevnt bratt oppover, men så er vi oppe og begynner på en lett opp og ned tur over åsen på fine traktorveger. Vi kommer etterhvert bort til der stien fra Vipeto kommer inn. Da måtte vi først ned ei li og så til høyre før vi kom inn på den.

Etter det, mega fin sti helt til toppen, ser ut som den er mye brukt. Utsikt blant trærne og fin knause i skogen dette. Vi gikk samme veg tilbake.

På veg bort hadde vi krysset i nedkant av en beverdam, ikke så mye vann, da vi kom tilbake så må noen har gjort noe for elva fra dammen var mye større. Så ble litt våt på beina, men det var overraskelsen over at det rant så mye vann som var størst. Hvordan kunne det skje. Da vi kom lengre bort stod det en traktor i vegen, så regner med at grunneier var i området og hadde ordnet litt på beveraktiviteten.

Hørte årets første løvsanger ellers var det mye fuglesang og blåveis og hvitveis i full blomst.

Oppover lia i gammel kulturlandskap
Klar for siste oppstigning
Utsikt fra toppen mot Norsjø
Kassa på toppen som vi denne gangen lot være i fred