Vintercamp (23.04.2020)

Store Veotinden (2,240m) 23.04.2020
Søre Veotinden (2,267m) 23.04.2020
Visits of other PBEs Nord for Nestaustre Surtningssue 23.04.2020

Dag 1 - på tur inn til teltplassen

Starta fra Russtangen i strålende vær. Litt varierende skiføre, men for det meste greit. De barflekkene vi måtte over, ble passert på ski... Lang og god pause ved osen av Russvatnet. Greit å lufte føtter. Over vatnet gikk det radig. God gli på både ski og pulk.

Ny stopp ved den nybygde bua der Blåtjønnåe renner ut i Russvatnet. På med langfell. Fulgte bekkefaret oppover på venstresida. Tungt med pulk opp der i følge Turplanleggeren. Sekretæren kjente også den tunge sekken i solsteken.

Møtte vinden på ca 1500 moh., så da måtte det på mer klær. Fulgte flye innover, og fant en flott teltplass ved en kløvstein i sida opp mot Styggehøe. Flott utsikt til turmålene dagen etter. Brukte ca. 6,5 timer på de 21 kilometrene - men da hadde vi mange gode pauser i det fine været.

Dag 2 - Veotinder og Styggehøbreatinder
Våkna til tåke og snøvær - var ikke det vi hadde bestilt, og heller ikke det Yr hadde meldt...Tok det med ro i teltet for å se om det bedret seg. Da klokka var 1030 hadde ikke Sekretæren tålmodighet til å vente lenger.

Gikk i retning Nørdre og Nest Nørdre Veotind. Det gikk radig da vi hadde tatt en del høgdemeter dagen før. Litt logistikk med feller og sjekking av rutevalg fikk tida til å gå. Det letna litt, og vi tok fatt på bakken opp mot skaret mellom de to. Nørdre først, så på med stegjern. Gikk lang Nest Nørdre, og opp på den fra venstresida. Stundomtil forholdsvis bratt, så godt å ha stegjern.

Matpause ved moreneryggen under de to, mens vi venta på klarere vær. Holdt opp i sida mot Store, og kryssa skaret rett ved en framsmelta stenhaug. Satte igjen sekker og ski i skaret, og gikk lett opp på Nørdre Styggehøbreatinden. Sektretæren mista trinsa til den ene skistaven på tur opp, og vi fant den ikke på tur ned... Hvis noen finner den - så send den til Movegen 22 ;)

På med ski og sekker igjen. Holdt opp til venstre mot Store Veotind. Så uvegsamt og bratt ut, men på beina og med isøks gikk det helt fint.

Prøvde å holde høgde mot Søre, men måtte ned noe da skavlen var både lang, stor og stygg. Satte igjen ski og sekker i Styggehøbreskaret - så det gikk lekende lett til topps. Nå kom sola også :) Slapp oss ned på breen, med kursen for Søraustre Styggehøbreatinden. Det begynte å tære på kreftene (ute av trening...) men vi kom oss til topps.

Flott nedkjøring på øverste del av breen - takket være nysnøen. Nederst var det hardt og skavlete - og "kjett" på fjellski.

Godt å komme til teltet etter 7,5 timer på tur. Mye logistikk og være gjorde at vi brukte uforholdsmessig lang tid på de 18 kilometerne.

Dag 3 - sekundærtopper Surtningsui
Våkna i teltet av at sola varma det opp. Kald vind, men flott vær!! Sekretæren var sliten og umotivert - men Turplanlegger var (heldigvis) fast bestemt på at vi skulle følge planen.

Pakka leiren, og gikk tilbake over flya. Satte igjen pulken ved en stor stein rett før oppstigningen til Surtningssuoksle. Tungstarta i dag... Men når vi kom opp på ca. 2000 moh og så Surtningssue med venner i det flotte været - var tunge lår og dårlig motivasjon (Sekretæren) glemt. Lettgåtte høgdemeter opp mot toppen på Oksle. Overraskende mye skispor til disse sære toppene.

Slapp oss ned på breen, holdt litt til venstre og satte kursen mot Midtre. Litt skeptiske til antydningen av noen sprekker - men snøbruene var som betong. På med stegjern den siste kneika. Satte igjen sekker og ski i skaret og gikk bratt, men greit til topps av Midtre. For en utsikt!!! Grei retur samme veg.

Kryssa breen godt innpå da det var noe blåis ved knekken av breen. Det var forholdsvis bart ut til Nestaustre, så vi satte igjen ski og sekker også her. Da vi kom til "hakket" svikta motet til Sektretæren. Turplanlegger tok den siste biten alene. Mulig Sekretæren kommer til å angre på dette - men må vel bare innse at høgdeskrekken vil sette en stopper for enkelte av toppene uansett. Harmelig å være så pysete uten sele og tau...

Da Turplanlegger var gjenforent med turfølget, tok vi en kjapp matbit før vi - med skiene på sekken - gikk ryggen opp mot Oksle igjen. Det var helt bart her. Austre Surtningssui blir igjen til en annen gang da det begynte å bli langt på dag. Gikk et godt stykke på beina. Det var hardt og skavlete på tur ned, så det var vanskelig å kjøre på fjellski. Sekretæren fant ut at det gikk kjappere å løpe med skiene i henda. Turplanlegger kjørte da. Da vi kom i bekkedalen var det på med ski også for Sekretæren - her var det samla en del av nysnøen som kom dagen før og det var kjempeføre. Savna randoskiene for å si det slik...

Vel nede ved pulken ble det litt logistikk før vi satte kursen ned mot Russvatnet igjen. Sola hadde varma snøen, så det gikk fint å kjøre sjøl med pulken bak. Det var en drøy etappe over vatnet. Ikke like god gli som på tur innover. Smakte himmelsk med iskald "Russvatn" da vi kom til osen - etter å ha drukket smeltet snø i to dager...

Kun "sjarmøretappen" tilbake til bilen nå. Ble ikke mye til sjarmøretappe - da sola hadde vært hard med snøen, og det til tider var gjennomslagsføre. Godt å komme til bilen ved Russtangen :)

Alt i alt en fantastisk tur. Mye vær, mye forskjellig føre, 9 (8) nye topper og topp stemning :)