Store Hestdalshøgde (09.10.2010)

Start point Yste Lundadalssætre
Endpoint Samme
Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 09.10.2010

9. oktober 2010. Det var meldt nydelig høstvær denne helgen. Jeg hadde fått leie hytte på Yste Lundadalssætre. Gikk opp dit med tung sekk fredag kveld, hodelykt siste del av veien etter broen som går over elven Skjøle. Fin hytte. Fyrte opp i ovnen og installerte meg til neste dag. Start 0915. Gikk inn til DNT broen ca 40 min innenfor hytten da planen egentlig var å gå på Hestbrepiggane denne dagen. Men det viste seg at broen var tatt inn for vinteren. Planen ble endret til Hestdalshøgde som ligger på samme siden av elven. Meget bratt opp i NV retning fra DNT-broen. Stort sett greit å gå, men mange glatte og bratte sva oppover fjellsiden. Jeg forsøkte meg på noen av dem for å unngå omveier, men det svarte seg ikke i det hele tatt. Returnerte til utgangspunktet og fant en sauesti som snodde seg oppover fjellsiden på en meget betryggende måte opp til 1931 toppen på østre del av Salhusfjellet. Sauer er snedige stifinnere i bratt terreng! Derfra flatet terrenget ut, og da var det bare å gå direkte mot Hestdalshøgde som lå der hvit og fin og avrundet mot vest. Nysnø fra ca 1800 m, men snøen var fast og fin, og det var ingen problemer å gå på vanlige fjellsko. Fin varde og nydelig utsikt på toppen.

Fra Hestdalshøgde mot Holåbrean og Holåtindane
Gikk og ut til en stor varde på 2087 lenger nord, hvor det var flott utsikt nedover mot Tundradalen. Brukte ca. 5 timer opp. Retur samme vei. Kjekt å kunne følge GPS sporet ned den bratte fjellsiden mot Lundadalen. Avsluttet dagen med å finne et vadested over Skjøle litt nedenfor Sauhytta til neste dag. GPS: 4.49204 68.52367.