Kjerkeberget i Oslo og Varingskollen i Nittedal (25.04.2020)

Written by Dag1 GSM

Start point Grefsen (225m)
Endpoint Grefsen (225m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Kjerkeberget (630m) 25.04.2020
Varingskollen (546m) 25.04.2020

Det var bedre værmeldinger enn forventet, og jeg gikk derfor for årets første tur til Kjerkeberget, som ligger helt nord i Oslo, på grensa mellom Oslo og Lunner. Syklet via Maridalen, Bjørnholt og Vestre Hakkloa til Sandungen gård. Parkerte sykkelen og fulgte merket sti til brannhytta på Kjerkeberget. Stort sett snøfritt, men de siste 2-300 m før toppen var det et parti med snø. Det var víndstille og flott utsikt fra toppen. Etter en god pause retur tilbake til sykkelen, og en omvei om Trehørningen og Greveveien med en avstikker til Varingskollen, der jeg møtte tre ski-/brettkjørere på toppen. Flott utsikt mot nord i Nittedal, men også utsikt mot Romeriksåsen og Øyeren. Retur tilbake til sykkelen og videre til kjentmannspost nr. 28 ved Ørfiskeanlegget, deretter Movann, Sandermosen, Kjelsås og hjem igjen.