Store styggedalstind og Gjertvasstind (25.04.2020)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 25.04.2020 18:28
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 25.04.2020 18:28
Gjertvasstinden (2,351m) 25.04.2020 18:29

Fullklaff tur. Var jo litt skeptisk til denne turen. Tomt for vinterpsyke. Lettere å henge på Kvam. Men Ola fikk oss vell overtalt. Så da ble det tur. Dro fra Sogndal 7.30. Betong uten at skaren var alt for glatt. Gikk via NTK hytta. Fin variant. Tipper egentlig det er raskere end helgedalen. Mødte Jørn og co. I bakkene opp fra NTK hytta de hadde tenkt seg ned Sørrennen fra Gjertvasstind. Gikk litt sånn hakk i hæl med de, men prøvde å holde litt avstand til de. Corona times. De la supre spor opp gjertvasbreen til gjertvassskaret. Her var det utvilsomt så gode forhold en kan få her. Fast og homogen finkornet snø som var helt magisk å gå i med stegjern. Breen her i suuuuuper fin nå. Gikk først på styggedalstind. Enkelt over ryggen her. Ola og jeg gikk ut til vesttoppen også. Enkelt her også, med ett lite minicrux. Gjertvasstind etterpå. Tok med skiene og kjørte ned breen øst for toppen. Her var det hardt og dritt. Jeg gikk ned øverste henget. Kjørte ned styggedalsbreen og fulgte den elendige sommerstien sør for helgedalen tilbake til skagadalen. Super tur i kanon gode og trygge forhold. Litt dårlige skikjøringsforhold da.