Gråhø i solskinn fra Billingen på fjellski (25.04.2020)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Billingen (687m)
Endpoint samme (684m)
Ascents Gråhøe (2,014m) 25.04.2020 05:31
Visits of other PBEs Billingen parkeringslomme (730m) 25.04.2020 05:31
Billingen p-plass (730m) 25.04.2020 05:31
Skarvedalshytta (1,480m) 25.04.2020 12:08
Dagens mål laaangt bak, midt i bildet. Gråhøe (2014 moh). Bildet er tatt fra Skarvedalshytta.

Endelig, etter et et mislykket forsøk for mange år siden, hvor været spilte inn, skal jeg atter prøve meg på Gråhøe. Turen er forholdsvis lang, men ellers ikke noe farlig. Lia opp fra Billingen kan være krevende ned på fjellski, og tung opp. Men - det er været som kan være jokeren.

Også denne gangen er værmeldingene noe usikre. I lavlandet meldes om brukbart vær, mens på toppen delvis skyet - 10 celsius og opptil 10 sekundmeter vind. Det kan med andre ord bli en kald opplevelse. Bedre rustet, med blant annet gps og meget erfarent og motivert turfølge, har vi likevel trua.

Utendørs overnatting, under åpen himmel, ihvertfall så og si, for enkelhets skyld. Grytidlig start, mens snøen ennå bærer godt er bra. Det er lite vind og skyene ligger andre steder enn hos oss. Sola titter tidlig frem og det blir blåere og varmere ettersom turen skrider frem. Etter noen timers motbakkegåing og noen lange vidder er vi endelig ved Skarvedalshytta. Her tar vi en lengre spisepause, og nyter varmen fra sola. Det er helt vindstille.
Nå er det bare 6 kilometer til toppen, og 354 høydemeter igjen. Det ligger fortsatt en skydott over vår Gråhøe. Ellers er det nå nydelig over hele fjæla. Det er varmt opp bakkene. Men idet vi nærmer oss sadelen mellom Gråhø og Gråhøe blir det vind og vi kommer snart inn i tåka. Veldig dårlig sikt blir det aldri, men utsikten fra toppunktet uteblir. Skitt au, bare et par hundre meter nedenfor er det fantastisk utsikt.
Vi tar noen toppbilder på varden, og suser nedover til solen og den lange returen. Morten har ikke vært på Gråhø (1945 moh) før og stikker oppom den. Resten av oss setter kursen mot Skarvedalshytta igjen og møter Morten der, kjapp som han er.
En ny rast, før vi setter slakt utfor, i nærheten av Store Føysa, i håp om å finne en fin linje som gjør at vi slipper å gå motbakker eller slite unødig. Vi lykkes godt, for det holder stort sett med litt staking og diverse skøytetak. Et sted er det veldig bratt langs elva og vi må ta oss opp 20-30 høydemeter. Resten er pur glede.
Det er mildt, og snøen bærer preg av det. Spesielt i lavlandet, hvor det nå til tider er råttent. Det er vanskelig å manøvrere gjennom skogen, men det er ikke lange stykket og vips så er vi ved bilen igjen. For en tur!!

Tusen takk til Linn Therese, Julia og Morten, og en ekstra takk for de nydelige hjemmebakte turkjeksene. Anbefales.

Nattens overnattingssted
Billingen, et flott sted med den dramatiske Store Føysa
Tidlig start, spent på været. Meldingen sier -7 - -10 kalde grader og 8-10 sekundmeter nordavind på toppen.
Våre spor, og noen gamle fra finværsdagene som har vært. Noen sjangler mer enn andre ser det ut til :0))
Godvær jo, og Blåhøe dukker opp.
Julia, på med solkrem..
Skarvedalshytta og flere fjell i sikte
Deilig rast, helt vindstille og varmt i solveggen, ved Skarvedalshytta.
Snippen av Blåhøe, Gråhø og Gråhøe, med Søre Gråhøe (1908 moh) til venstre i bildet, Skarvedalseggen til høyre.
Laaaangt å gå. Stamåhjulet til venstre i bildet.
Endelig oppe. Selvsagt ligger det en sky på toppen av Gråhøe. Men det var bare der. Ellers var det strålende.
Da er det 17 km nedover til bilen. Bare å stålsette seg. ;0)
Retning Strynefjella
Linn Therese og Julia foran den andre Gråhø, (1945 moh). Morten måtte oppom. Vi andre syntes det var greit uten.
Skyer fra dalen kommer innover. Skarvedalseggen (1961 moh) bak.
Ny rast i hytteveggen. Skarvedalshytta
Skridalaupen i bakgrunnen.
På vei ut av Reinheimen. Ingen andre enn oss å se denne dagen. Tilbakeblikk mot Gråhøe mf.
Flotte svinger i nedre del av Store Føysa.
Her over Store Føysa.
Mot Strynefjell og Grotli. Breiddalsvatnet langt bak i bildet.
Langslii har mange flotte furuer.