Kneiff og Burgplatz (22.06.2008)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Burgplatz (558m) 22.06.2008
Kneiff (560m) 22.06.2008

En snau time etter Belgias nasjonstopp, var jeg ved Luxemburg sitt høyeste punkt; Kneiff. Dette var et kjedelig høydedrag, og som i følge Wikipedia var høyeste punkt i landet, med sine to meter høyere enn Burgplatz. Kneiff var dyrket mark og hadde ingen markering overhodet, så da er Burgplatz et bedre alternativ.

Jeg følte meg litt dum der jeg sto ved leiebilen ved enga og tok bilde, og hadde jeg møtt på noen, så hadde de vel trodd at jeg hadde kjørt meg vill. De hadde i alle fall ikke trodd at jeg kom fra Tyskland i leiebil for første gang til Luxemburg på en dag i ferien min, for å besøke nettopp dette punktet!!! Og at jeg dro ut fra Luxemburg like etterpå, uten noen andre gjøremål i landet.

Ved tårnet i Burgplatz etterpå, var jeg litt mer komfortabel. Der var det også en liten p-plass like ved, med plass til 5 biler – og ingen avgift. Denne burde gjelde som nasjonstoppen, mener jeg!

Burgplatz er markert som høyeste punkt i Luxemburg. Det burde gjelde listene på peakbook også.

Takk for god turbeskrivelse!

Written by knutsverre 04.05.2013 18:30

Nyttig da vi var der i forrige uke!

Flytt tårnet til åker'n

Written by morsor 21.03.2013 20:41

Jeg stemmer for at Kneiff skal gjelde, det er vel en viss ironi hos deg hehe. Kan utfordre Luxemburgerne til å gjøre noe med markeringen der hvor det er høyest, men problemet er vel at toppen er dyrket mark. Det står et tre midt i bildet. Kunne blitt noe ved siden av der uten at åkeren ble berørt nevneverdig. Hilsen en med bare to nasjonstopper foreløpig.