Gjensyn med Svalbardvenner (24.04.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 24.04.2020
Visits of other PBEs Vollstad parkeringslomme (5m) 24.04.2020

Tre av mine bekjente fra Svalbard flyttet til Tromsø etter COVID-19-utbruddet, og i og med at jeg oppholder meg i nord passet det fint å ha et lite gjensyn med disse. Jeg planla å ta dem med på Bentsjordtinden, da dette er en nordvent fjellside som kan ha godt skiføre langt ut i sesongen. Det hadde også vært kraftig regnvær dagen før, så jeg øynet et lite håp for pudder oppe i høyden. Jeg henta gjengen i Tromsø, og vi satt kursen mot tunnelen fra Kvaløya til fastlandet. Parkerte i ei lomme på nordsida av veien i Vollstad, og satt i vei opp langs scootersporet som startet litt mot øst.

Toppen sett fra start
På vei oppover

Litt oppi scootersporet møtte vi eieren av eiendommen ved parkeringslomma, som sa at skikjørere var velkomne til å stå der, men at han helst så at vi unngikk å urinere rundt parkeringsplassen (Han skulle få opp noen skilt for å få fram dette budskapet). Vi uttrykte forståelse for det, før han gav oss gode tips om hvilke scooterspor vi skulle følge for å komme høyest mulig opp i løypa.

Mot Senja i det fjerne

Planen vi hadde var å sikte oss inn på nordvestryggen, og følge denne opp til toppartiet mellom Durmålstinden og Bentsjordtinden. Det ble derfor skrågåing over nordflanken fram til ryggen, og en liten matpause da vi nådde den. Det var nå et tynt pudderlag under skiene, og optimismen steg for en god skikjøringsopplevelse. Entusiasmen ble dessverre brått nedslått av en isete og avblåst rygg, som måtte forseres med stegjern for min del, da jeg ikke har skarejern. Thomas gjorde det samme som meg, mens Julie og Samy kunne bevege seg komfortabelt med skarejern.

Ugjestmildt før for skigåere uten skarejern

Vel oppe i topphenget så vi at det kun var ryggen som var avblåst, og vi fikk 20-30 cm med kompakt pudder. Det var altså bare å glede seg til siste rest opp til toppen. I rein latskap byttet jeg ikke til skiene idet vi kom inn på snøen, og Thomas og jeg fortsatte til fots hele veien til toppen. Ikke et enormt slit, men kanskje ikke helt nødvendig.

Forbereder oss til toppstøt
Toppen er nådd!
Så tilbake til skiene

Rett under toppen gravde vi ei rampe til å ta på skiene, før vi gjorde oss klare til nedkjøring. Deretter ble det et kort toppbesøk i tåka, før vi returnerte og tok på ski. De første 400 høydemeterne var eventyrlige, og vi bestemte oss for å ta nordrenna ned etter å ha vurdert snøen nøye. Denne er rundt 35-40 grader på det bratteste, så den egner seg kun til dager med stabilt snødekke. Den herlige snøen fortsatte i begynnelsen av renna, før laget med nysnø ble tynnere og tynnere. Til slutt var mye isskraping under det tynne snølaget, men det var ikke før vi var helt på bunnen. Nå nådde vi snøen som hadde myknet opp i løpet av dagen, og det ble slush resten av veien til bilen. Takker for en super tur!