Skogstur på umerka sti i Ringerike, Anbjørgåsen (23.04.2020)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Anbjørgåsen (381m) 23.04.2020 12:15
Visits of other PBEs Anbjørgåsen - umerka sti fra sør (185m) 23.04.2020 11:40
Tveita p-lomme (160m) 23.04.2020 11:40

Deilig å være på tur i vårskogen, og deilig å besøke noen nye topper på Ringerikslista igjen!
Parkerte ved Tveita nede ved Heradsbygdveien, og tok sykkelen den korte veien oppover mot nord. Stoppa ved et bolighus, og ville snakke litt om ruta med den lokale kona som drev hagearbeid. Bikkja hennes ble helt rabiat da den så meg, og det tok et pinlig langt minutts tid, innen vi kunne få ørens lyd til å snakke. Hun kjente ikke til andre ruter opp enn det jeg alt hadde tenkt meg basert på bare kart-informasjon. "Men du kan ikke sykle opp dit!" sa hun. Jeg skjønte snart at det var meget sant.
Kjerreveien var ganske gjengrodd, men likevel bedre enn å reke rundt i terrenget her:

Underveis passerte jeg et viltkamera for gaupe. Det sto løfter om at bilder av mennesker ville bli slettet...

Oppe på 300 m, der veien svinger skarpt mot høyre (øst), viste det seg mot alle odds at en nyere (?) og i alle fall bedre kjerrevei ledet omtrent rett til toppen. Denne er ikke tegnet inn på kartene...Jeg undret meg på om det derfor bør komme opp en bedre kjerrevei fra en annen side, men fant ingen. Et lite mysterium. Det må være noe med vegetasjonen, og at krattskogen har grodd fortere opp igjen nedi lia.

Ingen utsikt på toppen av Anbjørgåsen.

Tok samme vei ned igjen, og nå var det jammen alt blitt 19 varmegrader!

Litt morsomt er det, at da jeg kom hjem på kvelden, hadde kona besøk av ei dame ved navn Anbjørg! Jeg tipset henne selvsagt om Anbjørgåsen, og at hun også kunne gå den fra en gård 1,7 km lenger vest for mitt startpunkt. Gården heter Hagan, og hun het Hagen til etternavn...