Endelig Svartegga via Gjørva :-) (22.04.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Svartegga (1,047m) 22.04.2020 17:20
Visits of other PBEs Lotsbergstøylen (390m) 22.04.2020 16:14

Sesongens første tur til Svartegga via Gjørva. Deilig med slike ettermiddager etter jobb!

Gjørva skuffer sjelden og heller ikke i dag ! For oss er det kjappeste ruta opp og gir en fantastisk flott og bratt nedkjøring. Det kan ofte være nokså hardt og isete i øvre bratteste delen. Forholdene i dag var supre, selv etter mange dager med knallhardt og isete føre. Det var fast og fin vårsnø. Nederste delen mot dalen var ganske blaut og sugende, men ikke verre enn at jeg fikk fart på skia utover igjen og rant fort og greit ned mot støylen igjen så og si uten stavtak.

Jeg tok turen forbi gardfjøsen hvor Ove jobbet og hadde hjelp av nabogrannjen Jakob og Vinjar. Tok med meg Vinjar hjemover og hadde oss en kosestund i Hagen med litt pilkasting og leik før kveld.

Deilig å komme seg opp i snøen
Svartegga 1047
Svartegga 1045
Herlige svinger fra toppen
Enda herligere nesten nedover Gjørva, men litt fastere underlag
Gutta i arbeid
Plukking av kvitveis på vei hjem