Langrennstur rundt omkring på Golsfjellet (22.04.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Bjødnastubben (950m)
Endpoint Bjødnastubben (950m)
Auenhaugen (1,119m) 22.04.2020 14:59
Visits of other PBEs Kamben varmestue (1,127m) 22.04.2020 12:54

Langrennstur med Venke rundt omkring på Golsfjellet

Etter en flott tur på Nystølfjellet dagen før, hadde Venke planlagt en tur Golsfjellet rundt med 5 topper innlagt. Preppemaskinen kjørt av Lars rundet foran hytta mens vi satt med morgenkaffen i sola på terrassen. Dette var lovende!

Rett ut i helt nytt skispor, og opp lia fra hytta til Storefjell. Her var det nok snø til å gå på ski helt opp til toppunktet. Flott sikteskive, og som på Nystølvarden var det utrolig flott utsikt nordover mot Hallingskarvet, Hemsedalsfjella og Jotunheimen.

Kort tur over til Veslefjell hvor det også var en grillhytte og mange som satt og koste seg i sola. En runde vestover, og toppunktet på Syno var tikket inn på lista. Så kjørte vi ned ei li og kom inn i et fint skogsområde. Her var særlig Hemsedal kommet nærmere, og fjellene var enda mektigere fra et litt lavere perspektiv.

Jeg samler på sikteskive-lista. Derfor var det et must å få med seg Auenhaugen, siden det hadde kommet ny sikteskive der i fjor. Det så ut til å kunne bli en ufordring fordi snøen var pill råtten utenfor sporet. Men vi siktet oss inn på stedet der løypa gikk nærmest, og listet oss inn til der snøen stanset, og vi kunne ta av skiene og gå opp eggen. Flott sikteskive igjen, gitt av Auenhauglie Stølssameige, og avduket 15. juni 2019.

Dagens siste topp var Ørterhovda før vi suste ned lia tilbake til hytta.

Føler at jeg har turnert Golsfjellet ganske bra på et par dager. Tusen takk for supert opplegg og supre turer til Venke. Neste runde blir i Hemsedal - Skogshorn er det på tide å besøke, Storehorn og Veslehorn så også flotte ut fra Golsfjellet.

Sikteskiver x 2

Written by otto 24.04.2020 07:32

En solid langrennsrunde over 5 topper. Oppkjørte løyper og sommervarme. Da får du speide etter nye sikteskiver. Takk for tipset