Værsjuke karer til Trollfjellet (21.04.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Trollfjellet (1,009m) 21.04.2020 11:00

Etter flere uker med gråvær, var det nå endelig kommet et lite finværsvindu. Dagen før brukte jeg til Vassbruna: Høyest i nye Senja. I dag var det Trollfjellet på Tjeldøya som stod for tur, som skulle gås sammen med Magnus som jeg ble kjent med på Svalbard.

Vi møttes i Myklebostad, og parkerte ved kulturhuset. Vi skulle bevege oss herfra opp mot Tindvatnet. I starten ble det mye kryssing av bekk og myr i vårløsninga, og vi brukte litt tid på å rote med det i starten. Vi fant etterhvert ut at vi bare sikter oss inn på sommerruta, og går den opp til Tindvatnet. Magnus hadde vært her før sommerstid, og da vi kom til Trollbrua tok han føringa opp gjennom skogen.

Turen startet med mange bekkekryssinger
Vi kom etterhvert opp i snøen - Fortsatt litt knoting

Høydemeterne gikk fort her, iallefall i forhold til de første 2 km som bar gikk på sporadisk snø langs Vestervatnet. Det tok ikke lang tid før vi var oppe ved Tindvatnet, og kunne begynne å krysse dette. I og med at toppen fortsatt var innhyllet i skyer, tok vi oss en lengre matpause for å vente på at det lettet. Tendensen var absolutt tilstede, og Helligtinden og tinder rundt ble etterhvert synlige. Vi satte derfor avgårde ved godt mot etter en god halvtimes pause ved foten av siste stigning.

Helligtinden åpenbarer seg når vi kom et stykke opp i høyden
Toppryggen med Strandtinden og Hinnøya i kulissene
Siste kneika

Den siste bakken føltes veldig lang, men det gikk fortsatt radig oppover. Himmelen blånet mer og mer jo høyere vi kom, og rundt 900 moh brøt vi gjennom skyene og fikk et herlig møte med sola. Vel oppe på ryggen til toppen fikk vi også god utsikt over Hinnøya og fjellene der ute. Vi gikk og nøt de siste meterne til toppen, før vi kom opp og oppdaget at det var vindstille på topplatået. Da var det bare å grave seg ei sittegrop og tillate seg ei lang pause i finværet.

Hinnøya med bl.a. Strandtinden og Møysalen
Nordover fra toppen
Utsikten og sola nytes
Fikk selskap av noen som kom opp fra nord rett før vi returnerte

Etter en god og lang pause på toppen var det bare å begynne på nedkjøringa. Snøen var helt tipp topp, så det var rett og slett bare å nye. Ei lita strek i regninga ble jo at vi måtte ned i skyene igjen, men såpass kunne vi tåle etter toppbesøket. Vi bestemte oss for ei mer direkte rute ned til bilen, og tok derfor på fellene ved Tindvatnet for å gå over Nituva og kjøre ned derfra til Kulturhuset. Dette gikk overraskende bra, og vi måtte bare bære skiene de siste 500 meterne til bilen i delvis frosset myr og delvis råtten snø. Takk for turen!

Ned i skyene
Avsluttet med litt bæring
Start date 21.04.2020 11:07
End date 21.04.2020 17:33

Ikke kø til denne øytoppen.

Written by otto 29.04.2020 16:15

Ble sommertur på oss, men sikkert like fin på ski.. Stas med øytopper over 1000m.

Sv: Ikke kø til denne øytopp

Written by vemundmathiesen 30.04.2020 12:03

Den får nok ikke mye besøk nei, det kom derfor overraskende på når tre personer kom opp på topplatået fra nord når vi spiste niste! Godt egnet som skitur, og flott utsikt.