Langrennstur til Nystølvarden - Gol (21.04.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Varhovd parkering (1,000m)
Endpoint Varhovd parkering (1,000m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Nystølvarden (1,295m) 21.04.2020 14:38
Visits of other PBEs Vardhovd parkeringsplass (1,000m) 21.04.2020 11:00
Gamlestølen p-lomme (975m) 21.04.2020 12:50

Nystølvarden - Gol

Flott langrennstur i strålende vårsol med Venke

Kommunetopper i Viken fylkeskommune

Straks hytteforbudet pga korona var opphevet fikk jeg muligheten til et par dager på Golsfjellet hos Venke. Jeg må vel innrømme at jeg hadde gitt Venke et hint om at det hadde vært fint å få tikket av kommunetoppen i Gol når jeg var innom. Så da jeg kom opp var løypestatus, parkering og forskjellige runder på Nystølfjellet allerede sjekket ut, og vi kjørte over til Varhovd og startet opp i strålende sol og varme i løyper som var kjørt for noen dager siden.

For å få litt distanse og en god tur når vi først var i gang la vi inn en ekstra runde fra start og deretter dro vi nedover mot Gamlestølen hvor det så ut til at vi kunne få en runde tilbake mot Vassvollen. Vi kom 6-7 km nedover, men så var det ikke preppet i det hele tatt, så vi gikk samme vei tilbake. Som det går fram av bildet under var det lite snø nedover i dalen.

Så var det bare å rusle opp på platået, og få litt høyfjellsstemning i sola inn mot toppen. Strålende utsikt i alle retninger fra toppen. Vestover mot Hallingskarvet, Reineskarvet, Hemsedalsfjella og Jotunheimen lenger nord. Synnfjell/Spåtind mot øst, Sørbølfjell/Turufjell i sør og Norefjell og Gaustatoppen i sørvest.

Takk for en super tur ***

Strålende utsikt vest- og nordover fra Nystølvarden med Hallingskarvet, Hemsedalsfjella og Jotunheimen
Full throttle vårsol
Grundig skilting på Nystølfjellet - Her går du deg ikke bort!